Mag ik mijn directe leidinggevenden passeren door met plannen en suggesties naar het hoofdbestuur te gaan?

Het volgende is het geval; ik ben een 'uitvoerend werknemer' in een kleine organisatie. Recent is ons bedrijf overgenomen door een grote internationale organisatie. Ik wil graag doorgroeien en gezien mijn dienstjaren en staat van dienst zou het daar nu ook de tijd voor zijn.

Enige tijd geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben met mijn manager in rond de tafel gegaan, om opslag te vragen. Ik kon dit ook onderbouwen met projecten en ideeen die ik had aangedragen het afgelopen jaar en welke zijn gebruikt in de organisatie.

Het antwoord van mijn manager was dat hij 'zeker nog enige rek in mijn loon zag' en dat hij dit met mijn chef zou moeten bespreken.
Na hier een hele tijd niets van gehoord te hebben, ben ik op aanraden van mijn manager naar mijn chef gegaan, en deze gaf mij te kennen dat er hooguit een 'bonus' aan zou komen, 'mits mijn projecten tot een bevredigend resultaat leidden.'

Mijn vraag is nu of het verstandig is om huidige en volgende ideeen -waarvan ik weet dat ze effect zullen sorteren, bij de moederorganisatie neer te leggen. Dus feitelijk komt het erop neer dat ik mijn directie passeer en ze neerleg bij het hoofdkantoor.

Moet ik nogmaals, met huidige en nieuwe argumenten bij mijn directe leidinggevenden om opslag vragen, of dit doorkoppen naar het moederbedrijf?

Manager en chef vonden mijn ideeen meer dan goed, hier ligt het niet aan. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk , of ze schrijven jou functioneren opeigen conto , of kijk wat een goede managers zijn wij zijn als leidinggevende . Is dat zo ? Waag dan de sprong met risico's al door Antw gegeven . Ja het moet ook in de aard vh beestje zitten om je zelf te profileren , op te komen vj zelf met risico's van dien . Maar is het beeld wat je schetst echt zo , dus dat jouw ideeën echt gebruikt worden ga er voor !!

Het beste antwoord

Ja wat is wijsheid. Je schrijft niets over de branche waarin je werkzaam bent en of je een relatie hebt. Beide zaken spelen uiteraard mee. Je hebt het over overname door een grote internationale organisatie, dat biedt misschien extra onverwachte mogelijkheden. Denk ook aan het gaan werken op een buitenlandse vestiging.

Ik zou me eerst afvragen of je gemakkelijk een nieuwe baan zou kunnen vinden als je je directe leidinggevende(n) passeert en zij je het leven zodanig zuur zouden kunnen gaan maken dat je werksituatie niet meer prettig is of zelfs onhoudbaar zou kunnen worden.

Ik heb wel het idee dat je leidinggevende(n) het beetje wil(len) laten doodbloeden en een beetje bang voor je zijn misschien uit het oogpunt van concurrentie. Pas op dat zij er niet met jouw iedeeen vandoor gaanje en zodoende met de eer gaan strijken.

Zowel voor het een - het moederbedrijf benaderen, als voor het ander, je leidinggevenden nog een keer benaderen, valt iets te zeggen. Een leidinggevende passeren kan (zeer) nadelig zijn voor je verdere loopbaanontwikkeling. Een moederbedrijf kan juist bijzonder gecharmeerd zijn als je eigen initiatief toont en durft te tonen. Zeker als je met heel bruikbare ideeën en/of initiatieven komt.

Als je in een branche werkzaam bent waar je nog steeds makkelijk aan werk kunt komen kun je de gok altijd wagen, zeker gezien je leeftijd.

Maar ik zou op zeker spelen en zonder risico te lopen of maar een (zeer) gering risico kun je contact opnemen met het hoofdkantoor afdeling personeelszaken en vraag je of je eens een onderhoud mag omdat je nog een aantal bruikbare ideeën hebt en ook nog met een aantal vragen zit omdat het bedrijf is overgenomen en je graag wilt weten wat dat voor jou voor carrièremogelijkheden (en niet alleen financieel) zou kunnen bieden.

Succes ermee en het zou leuk zijn om nog iets te laten horen in mijn mailbox.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie derde alinea:
Ik heb wel het idee dat je leidinggevende(n) het een beetje wil(len) laten doodbloeden en een beetje bang voor je zijn, misschien uit het oogpunt van concurrentie. Pas op dat zij er niet met jouw ideeën vandoor gaan en zodoende met de eer gaan strijken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elk geval een dikke plus van mij omdat je de voors en -tegens goed onderbouwt. En dat is dus ook precies waar ik mee zit; huidige baas en leidinggevende zijn 'lyrisch', maar dit laten ze alleen zien in complimentjes en 'misschien'een bonus. Terwijl ik heb aangegeven klaar te zijn voor iets substantieels. Ze weten ook wel dat ik niet om een lease-auto vraag. (Eigenlijk gaat het mij om de waardering. Een euro meer per uur zou al goed zijn.) En ook dat weet de baas. Ik ga je antwoord in elk geval meenemen, en ik heb alweer een gesprek met mijn 'eigen' hoogste baas aangevraagd. Misschien dat ik nóg duidelijker moet zijn over mijn motieven en dat ik mijn ideeën nog duidelijker moet maken. Eigenlijk komt het erop neer dat ik op de makkelijke manier gehoopt had; 'goh, wat heb jij afgelopen jaar goede dingen gedaan voor de organisatie. 'Nee je hebt gelijk dat je daar iets extra's voor verdient. Stom dat we er zelf niet aan gedacht hebben'. Ik krijg nu meer de indruk dat men bang is dat ik een 'chef-functie' van iemand anders wil afpakken. Nogmaals, Dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral de laatste zin 'wat het voor mijn carriéremogelijkheden zou kunnen betekenen' vind ik erg sterk!
Hier kan ik hoe dan ook mee naar de (hogere) baas!

Andere antwoorden (2)

Begrijpelijk, maar niet verstandig.

Leidinggevenden waarderen het over het algemeen niet als ze aldus worden 'gepasseerd'. Bovendien zal het 'hoofdbestuur' toch weer contact opnemen met het lagere management en komt het dan uit wat je gedaan hebt, wat de relatie met het lagere management niet ten goede zal komen.

Bedenk verder dat hoe 'hoger' een leidinggevende is, hoe meer inzicht hij heeft in wat wel en niet kan in de organisatie. Een uitvoerende medewerker heeft 'alleen' zijn eigen werk. Als een leidinggevende weet dat een salarisverhoging of bonus er niet in zit gezien de bedrijfs- of economische omstandigheden (omdat hij daarvoor richtlijnen krijgt van 'de hoogste legerleiding'), hoe goed een idee ook is, dan zal hij hierover ook geen harde toezeggingen doen.

Kortom, als de leidinggevenden je ideeën echt goed vinden, dan is het hun taak om deze hogerop te brengen.
Computoon
11 jaar geleden
Het mag wel maar ik zou het niet doen.

Je zegt dat jouw manager en chef je ideeen goed vinden. Je kunt opnieuw met ze aan tafel gaan. Dan leg je (nog eens) uit wat je ambitie is.
Vraag wat zij kunnen doen om je te helpen. Ga daarbij uit van je eigen kracht. Ben eerlijk en open. Dat werkt volgens mij het beste.
Als je direct leidinggevenden zien wat een enthousiasme en hart jij voor de zaak je hebt én je komt met haalbare, goede ideeen, zullen ze vast achter je staan.

Succes!