Mag je na MBO niveau 3 hebben afgerond, een tussenjaar doen en daarna weer instromen in niveau 4?

Ik wil na het behalen van mijn MBO niveau 3 opleiding een tussenjaar doen om na te denken of ik deze studie ook op niveau 4 wil volgen of misschien een andere opleiding te gaan volgen. Mijn opleiding is nu 2 jaar (niv.3) + 1 jaar (niv.4). Moet ik na een tussenjaar weer opnieuw beginnen want er staat als je vanaf VMBO niveau 4 wilt doen je ook 3 jaar bezig bent, maar de eerste 2 jaar is basis en plus dat ene jaar dan specialisatie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Zal per opleiding verschillen. Vraag het ana een van je docenten, die zullen je verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jaa heb ik ook gedaan!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In principe is dat geen probleem. In alle gevallen zul je waarschijnlijk vrijstelling moeten vragen aan de examencommissie voor alle examens die je al gedaan hebt in de niveau 3 opleiding en die ook voor niveau 4 geldig zijn, dus ook als je meteen doorgaat. Beroepsgerichte onderdelen blijven geldig, tenzij ze zo veranderd zijn dat het niet meer vergelijkbaar is. Dat valt over het algemeen wel mee, zeker als het maar een jaar scheelt. Nederlands, rekenen en Engels blijven twee schooljaren na diplomeren geldig, maar die moet je sowieso op hoger niveau doen bij een niveau 4 opleiding.
Let wel op dat in 2016 de mbo opleidingen veranderd zijn. Als je in 2016 of later gestart bent, zit je in een nieuwe opleiding en is doorstroom geen probleem. Anders kan het zijn dat je bepaalde dingen extra moet doen en zul je nog een aantal keuzedelen moeten doen. Maar als ik het goed begrijp ben je nog bezig, dus zit je vast in de nieuwe opleiding.