Als een huisvrouw tijdens een huwelijk arbeidsongeschikt wordt, krijgt ze (na de scheiding ) dan een uitkering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (4)

Ja, tenminste: als je betaald werk deed. Als je arbeidsongeschikt bent geworden als huisvrouw, is er ook geen specifieke uitkering (wel natuurlijk de bijstand).

Maar je uitkering is van jou.

Je kan morgen anders even bellen naar de betreffende instantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat heet partneralimentatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ter aanvulling: als je doelt op een arbeidsongeschiktheidsverzekering dan is het antwoord nee. Dit zijn werknemersverzekeringen (of je moet het apart verzekerd hebben als zelfstandige) waarvoor je premie moet betalen. Als je niet bent aangesloten bij een verzekering voor arbeidsongeschiktheid (zoals tegenwoordig de WIA), kun je natuurlijk ook geen beroep doen op uitkering hiervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als huisvrouw ben je geen werknemer en ben je dus niet verzekerd. De scheiding is niet van betekenis.
Het antwoord is neen.
Uitzondering is als je tijdens studie, wanneer je nog niet (in loondienst) hebt gewerkt en dan ziek wordt.
Daarvoor is de Wajong.
Dat is namelijk geen werknemersverzekering.
Of het in de praktijk nu nog zo werkt, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja: als iemand niet in staat is om te werken, en er geen andere inkomsten zijn (inclusief die van een partner) of vermogen is, kan deze vrouw een Bijstandsuitkering (WWB) toegekend krijgen. Wel zal er dan beoordeeld worden in hoeverre er eigenlijk sprake is van arbeidsongeschiktheid. De bedoeling van de Bijstand is namelijk dat je - voor zover je dit kunt - zo snel mogelijk weer zelf inkomen gaat genereren. In geval van beperkingen ten opzichte van arbeid zal de gemeente een onafhankelijke arts inschakelen om te beoordelen of en in hoeverre aan iemand de sollicitatieplicht opgelegd zal worden. Wanneer iemand helemaal niet kan werken, zal er een ontheffing worden verleend. Dan hoeft iemand dus niet te solliciteren, en is zij niet verplicht om aangeboden werk aan te nemen. Wel blijven de andere voorwaarden gelden die horen bij Bijstand, dus de partner- en vermogenstoets en de verplichting om wijzigingen te melden, om langere vakanties op tijd door te geven, etc.

Als iemand niet verzekerd is voor WIA (dus: als iemand geen betaald werk in loondienst verrichtte) krijgt hij of zij geen arbeidsongeschiktheidsuitkering. En als iemand op latere leeftijd arbeidsongeschikt wordt, is Wajong (voor jonggehandicapten) ook niet van toepassing. In dat geval zal de partner alimentatie moeten betalen (immers: zij werkte niet, en kan dat ook niet, dus de partner was kostwinner) en zal haar inkomen uit alimentatie door de gemeentelijke sociale dienst worden aangevuld tot het voor haar geldende sociaal minimum, de Bijstandsnorm dus.