Is 164.5 te kort voor een gevechtsfunctie?

Hallo,
Ik ben op het moment 20 jaar en ben iets aan de korte kant (164.5cm). Over een jaar of twee wil ik graag bij defensie een gevechtsfunctie doen waarbij je minimaal 165cm moet zijn. Hoe streng zijn ze met die eisen? En hoe groot is de kans dat ik alsnog door de medische test kom? (Er van uit gaande dat ik niet meer groei)
(Ja er zijn natuurlijk andere eisen wat de medische keuring betreft, maar lengte is op het moment mijn grootste zorg)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Een lengte van meer dan 2.00 m. of minder dan 1.60 m. zal bij ingeschrevenen voor de dienstplicht leiden tot ongeschiktverklaring door de Directeur Dienstplichtzaken (art. 10 lid 1 sub a van het Dienstplichtbesluit). In voorkomende gevallen zal van een verder geneeskundig onderzoek worden afgezien.

Een lengte tussen 1.57 m. en 1.60 m. bij een te gering lichaamsgewicht, echter waarbij de mogelijkheid tot verdere groei aannemelijk wordt geacht, leidt tot tijdelijke ongeschiktverklaring voor de periode van één jaar (volgens nr. 1.3. van de lijst van aandoeningen).

Indien bij de tweede keuring lengte, gewicht en habitus dit toelaten, kan de keurling alsnog geschikt verklaard worden, eventueel met een A2 of A3 classificatie (z.c. nr. 783.4).

Indien de dienstplichtige voor opkomst in werkelijke dienst alsnog een lengte van meer dan 2.00 m. bereikt, kan deze bij een Indelingsraad opnieuw worden vastgesteld.

In voorkomende gevallen zal een nadere bestemming tot buitengewoon dienstplichtige volgen.

Bij iedere keurling wordt huidplooidiktemeting te vaststelling van het vetpercentage verricht (zie aanw. onder 278).

Na deze metingen zal het algemeen lichamelijk onderzoek zorgvuldig en lege artis uitgevoerd worden.