Kan mijn baas mij ontslaan?

Ik maak me zorgen over mn baan. Ik ben namelijk best vaak ziek. Heb zo'n 5 tot 8 ziekmeldingen per jaar(waarvan ik dan 1-3 dagen ziek ben).

De klachten zijn altijd het zelfde -misselijk, overgeven, buikpijn- Ben vaak naar de huisarts geweest, na veel onderzoeken heb ik waarschijnlijk ziekte van Crohn of gewoon erg gevoelige darmen. Heb nog nooit een ontsteking oid in mn darmen gehad(iig niet gevonden) dus volgens huisarts kunnen ze daarom niet de diagnose stellen van Crohn.

Ik 3 keer bij de bedrijfsarts geweest. De eerste bedrijfsarts (2xgeweest) zei dat ik gewoon anorexia had, waar ik het absoluut niet mee eens ben (mijn huisarts ook niet) Dit baseerde de bedrijfarts op mijn misselijkheid en 1 kilo ondergewicht. Een half jaar geleden kregen we een nieuwe bedrijfsarts waar ik erg snel een afspraak mee heb gemaakt. Die vond het onzin dat ik anorexia zou hebben en zij vond dat ik meer dan voldoende deed om fris en fruitig op het werk te komen. (dmv gezond eten, rust reinheid regelmaat, niet stappen, geen alcohol noem maar op) En dat ik zelf moest bepalen wanneer het gewoon niet lukt om te gaan werken en dat ik niet extra moest stressen over wat mijn baas daar van vind. (soms toch uit schuldgevoel aan het werk terwijl ik me heel erg beroerd voel)

Vandaag ben ik weer ziek gemeld en mn baas heeft te kennen gegeven er nu wel ''zat'' van te zijn en verdere stappen te zullen ondernemen. Wat kan mn baas doen?
Heb vast contract, facilitaire dienst GGz Cao

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan me de reactie van je baas helemaal voorstellen! Hij kan niet op je aan als constante factor en dan zijn er voor jou tien anderen. Rottig om te horen, maar het is wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Johanna haar werk altijd goed doet en alleen om bovenstaande redenen zich ziek meldt, dan heeft zij zeker haar rechten.

Het beste antwoord

Allereerst wil ik zeggen dat ik het een hele erg situatie voor u vind.

Het is belangrijk om uw rechten te kennen en niet zomaar uw ontslag te tekenen. Als u zich alleen rechtmatig ziek meldt (zoals u aangeeft), heeft u veel rechten.

Van het internet:
''Bij ontslag staan werknemers vaak sterker dan ze denken
Waar de werknemer over het algemeen eenvoudig, ook tegen de wil van zijn of haar werkgever, de arbeidsovereenkomst kan beëindigen, loopt de werkgever aan tegen de overheid, die de werknemer in bescherming neemt. Dat geldt in het bijzonder voor werknemers die in een bijzondere situatie verkeren. Bent u ziek of arbeidsongeschikt, zwanger of bijvoorbeeld lid van de ondernemingsraad, dan geniet u ontslagbescherming. Bent u voor onbepaalde tijd in dienst, dan zal uw werkgever een ontslagprocedure bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) of de rechtbank, sector kanton moeten aanvangen, alvorens hij uw arbeidsovereenkomst kan beëindigen. Deze instanties beoordelen tevoren of uw werkgever wel voldoende, geldige grond heeft om tot een ontslag te komen. Kloppen de feiten die de werkgever stelt wel? Kan hij die feiten ook bewijzen?

De Kantonrechtersregel
De Kantonrechter kan, indien hem/haar door een van beide partijen wordt verzocht de arbeidsovereenkomst te ontbinden, aan een van beide partijen (meestal de werknemer) een ontslagvergoeding toekennen ten laste van de andere partij (de werkgever).
Om deze ontslagvergoeding vast te stellen kijkt de Kantonrechter naar de concrete feiten en omstandigheden van het geval en de zogenaamde "kantonrechtersregel" of "kantonrechtersformule". Deze regel is enige jaren geleden door de gezamenlijke kantonrechters in Nederland ontwikkeld en luidt:

A x B x C = ontslagvergoeding

Waarbij A = aantal gewogen dienstjaren
B = beloning
C = correctiefactor
Aantal gewogen dienstjaren
Voor de berekening van het aantal dienstjaren wordt de diensttijd (periode dat de werknemer bij deze werkgever in dienst is) afgerond op hele jaren. Vervolgens worden de dienstjaren op de volgende wijze gewogen: dienstjaren tot de leeftijd van 35 jaar tellen voor 0,5, vanaf 35 tot het vijfenveertigste levensjaar tellen voor 1, van het vijfenveertigste tot het vijfenvijftigste voor 1,5 en elk dienstjaar vanaf het vijfenvijftigste telt voor 2.''

Daarnaast raad ik u aan om eens wat informatie in te winnen bij het juridisch loket.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CWI is samengegaan met het UWV en heet nu UWV Werkbedrijf.

Andere antwoorden (7)

Op basis van ziekmeldingen kan een baas je wel willen ontslaan, maar dan zal hij het wel via de bedrijfsarts en het uwv moeten doen. Zolang jij maar iedere keer thuis bent bij controles en op de afspraken komt van de bedrijfsarts en daarnaast zoveel mogelijk doet om niet erger ziek te worden zal hij het erg moeilijk krijgen daarmee. Ik zou als ik jou was naar een bedrijfsmaatschappelijkwerker of een andere vertrouwenspersoon binnen je bedrijf stappen en daar de situatie voorleggen. voor maagdarmproblemen kan je even kijken op de link hieronder, bij mij werkt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht van niet. Je moet twee jaar ziek zijn om iemand te mogen ontslaan. In die twee jaar heb je nog ontslagbescherming. Daarna moet je wel kunnen aantonen dat je in 26 weken genezen bent van je regelmatige ziekte. Ook moet het zo zijn dat jij door je afwezigheid zorgt voor organisatieproblemen binnen het bedrijf en dat ze niet tijdelijk zomaar een vervanger kunnen regelen.
Verder zou ik het niet meer weten maar volgens mij is het zo wel een beetje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een vast contract ben je als werknemer erg goed beschermd! Dat betekend dat hij aan zal moeten tonen dat jij op niet echt ziek bent, of om wat voor reden dan ook niet alles doet om niet ziek te worden. Mocht het uiteindelijk tot een rechtzaak komen! Zal hij geen poot hebben om op te staan. De rechtbank zal beslissen dat iemand die ziek is niet kan werken! En als je ziek bent zul je je ziek moeten melden! Wat vaak wel kan gebeuren is, dat je werkgever het onaangenaam kan maken voor jou om naar je werk te komen, je rotklusjes geven etc. De vraag is of je dan überhaupt nog verder wilt als het vertrouwen tussen beide verbroken is. Ik denk dat wanneer je goed je best blijft doen, ookal ben je dan wat vaker ziek je nog steeds goed kan doen voor het bedrijf waar je in zit. En misschien is het een goed idee om je een keer grondig te laten onderzoeken om uit te vinden wat nu het echte probleem is, zodat je hier in de toekomst misschien beter mee om kan gaan, en wellicht het aantal ziekteverzuimdagen kan verkleinen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang je ziek bent zal je baas door de financiële risico's die hij loopt. Als hij van je af wilt zal hij wachten tot je beter bent en je daarna ontslaan met een aanbod voor wat extra maanden salaris. Accepteer je dit niet dan moet je naar de rechter en zal die een vergoeding toekennen op basis van de tijd dat je daar gewerkt hebt. (vroeger de kantonrechtersformule) Dit is zoals de praktijk werkt. In theorie zou het anders moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overmatig ziekmelden.. Daar kan hij je niet voor ontslaan. Heel vervelend voor hem natuurlijk, dat jij vaak afwezig bent. Maar zolang jij van huisarts en zoals het lijkt ook debedrijfsarts te horen krijgt dat je ziek bent en niet kan werken, is er niets waar hij jouw ontslag op kan baseren. Dus.. Geen zorgen maken, maar wel in de gaten houden dat je huisarts en bedrijfsarts inderdaad van emning zijn dat je echte problemen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullend op andere antwoorden:
Laat je goed voorlichten over je rechten door een werknemersorganisatie bij voorbeeld AbvaKabo (voor jou sector).

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorg dat je een dossier hebt waarin de aantallen ziekmeldingen maar vooral het oordeel van de bedrijfsartsen en behandelend arts staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi
wat rot voor je dat je zo vaak ziek bent
maar ik weet het zelf niet precies hoe het zit
dus ik vroeg het aan mijn moeder
en die zei
je kan niet zo maar ontslagen worden
want je kan 2 jaar in de ziekte wet zitten