Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werk weigeren feestdagen met een 0 uren contract?

Ik heb bij mijn werkgever een 0-uren contract. Nu heb ik vorig jaar 1e kerstdag gewerkt, en de nacht met oud en nieuw. De planning beloofde mij dit jaar beter. Vorige maand heb ik dus aangeven dat ik met de kerst wel bereid ben om te werken maar met oud en nieuw vrij wil zijn. Echter hebben zij mij nu met de kerst ingepland en een ochtend dienst gegeven op 01 januari. Mag ik deze dienst nu weigeren met een 0 uren contract?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Overleg eerst even met de planning.
Werkweigering (ook bij 0 uur contract) kan reden voor ontslag zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee. Een nul-urencontract is een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht (MUP). Er is schriftelijk afgesproken dat de werkgever de werknemer oproept als hij werk heeft; de werknemer moet dan verplicht op het werk verschijnen. Je mag de oproep alleen weigeren als je een goede reden hebt waarom je die dag of tijd niet kunt. Dat je graag vrij wilt zijn is daarvoor niet voldoende reden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding