Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is sneller als je van havo komt; vwo of hbo-propedeuse?

ik zit nu in havo 5 en weet al welke kant ik op wil. Ik wil graag wat doen in de psychologie, voor die kant heb je VWO nodig of HBO-propedeuse.
Wat is sneller zodat ik eerder aan de opleiding zelf kan beginnen?
Van havo instromen naar 5 VWO of havo afmaken en dan hbo-propedeuse?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Amadea
7 jaar geleden
Het is gebleken dat vwo-leerlingen meer slagen met hun vervolgstudie, en havo-leerlingen eerder afhaken. Wat dat betreft is het aanbevolen om vwo te doen, en dus niet te kiezen voor de kortste maar voor de beste weg.
Utrecht
7 jaar geleden
Mee eens.
Daarnaast; mocht je nog eens van gedachten veranderen dan ben je met een VWO diploma beter/breder voorbereid op andere studierichtingen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Na je havo naar hbo en daar in het eerste jaar je P halen is de snelste manier.
Na je havo naar vwo, dan heb je nog twee jaar te gaan (5 en 6 vwo).
(Lees meer...)
7 jaar geleden
In principe is via hbo-p sneller. Maar let wel op de toelatingseisen mbt wiskunde. Op de UvA bijv. wordt wiskunde op VWO nivo vereist. Heb je dat niet dan moet je dat bijspijkeren (zie bijlage).
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/content/psychologie/toelating-en-inschrijven/1.-check-de-toelatingseisen/toelatingseisen.html

En als je geen wiskunde wilt bijspijkeren is een hbo studie psychologie ook nog mogelijk.
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding