wat is sneller als je van havo komt; vwo of hbo-propedeuse?

ik zit nu in havo 5 en weet al welke kant ik op wil. Ik wil graag wat doen in de psychologie, voor die kant heb je VWO nodig of HBO-propedeuse.
Wat is sneller zodat ik eerder aan de opleiding zelf kan beginnen?
Van havo instromen naar 5 VWO of havo afmaken en dan hbo-propedeuse?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Amadea
7 jaar geleden
Het is gebleken dat vwo-leerlingen meer slagen met hun vervolgstudie, en havo-leerlingen eerder afhaken. Wat dat betreft is het aanbevolen om vwo te doen, en dus niet te kiezen voor de kortste maar voor de beste weg.
Utrecht
7 jaar geleden
Mee eens.
Daarnaast; mocht je nog eens van gedachten veranderen dan ben je met een VWO diploma beter/breder voorbereid op andere studierichtingen.

Antwoorden (2)

Na je havo naar hbo en daar in het eerste jaar je P halen is de snelste manier.
Na je havo naar vwo, dan heb je nog twee jaar te gaan (5 en 6 vwo).
7 jaar geleden
In principe is via hbo-p sneller. Maar let wel op de toelatingseisen mbt wiskunde. Op de UvA bijv. wordt wiskunde op VWO nivo vereist. Heb je dat niet dan moet je dat bijspijkeren (zie bijlage).
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/content/psychologie/toelating-en-inschrijven/1.-check-de-toelatingseisen/toelatingseisen.html

En als je geen wiskunde wilt bijspijkeren is een hbo studie psychologie ook nog mogelijk.