welke studies moet je volgen om officier van justitie te worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.4K
ronron1212
7 jaar geleden
je zult eerst rechten moeten studeren.

Het beste antwoord

Alleen afgestudeerde juristen met het 'civiel effect' en minimaal zes jaar ervaring en met de Nederlandse nationaliteit kunnen solliciteren op vacatures voor de functie van officier van justitie.

Als het OM vacatures heeft voor specialistische officieren van justitie zal dit in de vacaturetekst worden aangegeven.

Als er vacatures zijn voor de functie Assistent-officier van justitie (beoordelaar met beperkte officiersbevoegdheden) kan gesolliciteerd worden door juristen met maximaal twee jaar relevante werkervaring.
Het afgestudeerd zijn met het zogenoemde ‘civiel effect' is ook hier een voorwaarde evenals de Nederlandse nationaliteit.

Toegevoegd na 3 minuten:
De eisen van het civiel effect bestaan minstens uit:
1. een bachelor Rechtsgeleerdheid en een master Rechtsgeleerdheid behaald aan een erkende Nederlandse universiteit;
2. 200 juridische studiepunten, waarvan minimaal 60 studiepunten op master-niveau ;
3. privaatrecht, met inbegrip van het burgerlijk procesrecht;
4. strafrecht, met inbegrip van het strafprocesrecht;

Toegevoegd na 6 minuten:
Het Openbaar Ministerie heeft regelmatig vacatures voor de functie van officier van justitie. Het is niet mogelijk om via een open sollicitatie op de functie van officier van justitie of die van assistent-officier van justitie te solliciteren.

Toegevoegd na 17 minuten:
Na alle vereiste voorstudies moet nog de Officier in Opleiding (de OIO-opleiding) gevolgd worden. De duur van deze studie is minimaal 1,5 jaar en maximaal vier jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
(Weer) een schitterend antwoord.
Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u wel Simon, maar het is eenvoudiger als men het antwoord weet en er dan een betrouwbare bron bij zoekt. (Andersom is echt veel moeilijker).
Thecis
7 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Alleen al het feit dat je het allemaal weet.