Kan je als 40+er in de bijstand nog ergens terecht om te studeren?

Ik bedoel (bijna) gratis, en wie of wat zou daar dan een potje voor hebben?
Desnoods mag het een lening zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Werken gaat vóór studeren. Soms kan je toestemming krijgen om een (dag)-opleiding te volgen met behoud van de bijstandsuitkering. Maar alleen als de opleiding 'de kortste weg naar werk' is. Hiervoor kunnen dan de volgende voorwaarden gelden:
- Je hebt aantoonbaar actief naar betaald werk gezocht, maar het is niet gelukt werk te vinden;
- De opleiding is een logisch vervolg op een opleiding die je eerder hebt gedaan;
- Met de opleiding vergroot je de kans op het krijgen van betaald werk;
- Het UWV WERKbedrijf heeft ook nog geen werk voor jou gevonden. Je mag dus niet een opleiding (gaan) volgen in plaats van een baan te accepteren;
- Je komt niet in aanmerking voor een studietoelage of studiefinanciering, en kunt ook geen lening voor de studie afsluiten bij DUO.

Je hebt géén toestemming nodig voor een avondopleiding;
een schriftelijke opleiding; of een opleiding van de Open Universiteit.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dan zou je een werk-leer situatie moeten zien te vinden. Er bestaan constructies dat je een opleiding volgt en vervolgens een paar jaar werkt waarbij je een deel van je salaris afstaat om de studie af te betalen.
De Open Universiteit heeft een kortingsregeling voor mensen met een laag inkomen. Op Bijstandsniveau of net daarboven krijg je 50% korting op het cursusgeld, zit je nog onder het sociaal minimum, dan kun je zelfs 80% korting krijgen. Dat is natuurlijk een aanzienlijke korting.

Maar studeren is bijna altijd erg lastig in de Bijstand, want alles wat invloed heeft op je beschikbaarheid voor werk, is dan nadelig. Een korte opleiding is vaak makkelijker, en kan soms zelfs vergoed worden door de sociale dienst, én levert je soms een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht op. Voor hoger onderwijs geldt dat het meestal niet wordt toegestaan, en áls het al wordt toegestaan, moet je direct stoppen zodra je werk vindt. Deeltijdopleidingen waarbij je alleen buiten kantooruren naar school hoeft, of studeren via de OU wordt vaak toegestaan of door de vingers gezien, omdat je in theorie dan wel volledig beschikbaar kunt zijn tijdens kantoortijden. Want zelfs als je door bijvoorbeeld volledige arbeidsongeschiktheid een ontheffing hebt van de sollicitatieplicht, moet je nog altijd beschikbaar blijven voor werk. Dus als je een opleiding op het oog hebt, zul je dat eerst en vooral goed met je klantmanager moeten bespreken. Als je goed aannemelijk kunt maken dat de door jou gewenste opleiding je kansen op werk aanzienlijk vergroot, kan het zijn dat je klantmanager wat meer met je mee wil denken.

Wil je weten wat er mogelijk is aan vergoedingen, dan zou je eens kunnen informeren bij het maatschappelijk werk of er iemand is die met jou wil uitzoeken of er wellicht een fonds bestaat dat zich richt op een doelgroep waar jij in valt. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.studiefondsplus.nl/l/library/download/389977 voor een overzicht van fondsen voor individuele studiedoeleinden. Over het algemeen geldt dat je zo'n fonds niet zelf mag aanschrijven, maar dat een hulpverlener dat moet doen. Vandaar mijn advies om hulp te zoeken bij het maatschappelijk werk. Ik vraag me alleen wel af of de sociale dienst zoiets toe zou staan. Doe dus alles in goed overleg, dan kom je later niet voor nare verrassingen te staan. Persoonlijk lijkt mij dat als je buiten kantoortijden kunt studeren en zelf voor financiering kunt zorgen én je sollicitatieactiviteiten er niet onder lijden, dat er geen goede weigeringsgrond kan zijn vanuit de sociale dienst, maar dat durf ik dus niet te voorspellen.