ik ben aan het solliciteren bij een bank. ik heb alcohol achter stuur en openbare dronken schap de afgelopen 5 jaar, is dit een probleem?

ik ben aan het solliciteren bij een financiele instelling. Enkele jaren geleden 4 jaar en 8 maanden heb ik helaas een fout begaan door te met alcohol achter het stuur op gezeten. Daarna was ik een half jaar gestopt met drinken en toen weer een keer uit gegaan. helaas opgepakt voor openbare dronkenschap. kan dit een probleem opleveren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Hangt er van af of je een strafblad hebt.

Een strafblad kan gevolgen hebben voor de verklaring omtrent het gedrag (VOG) ook wel 'verklaring (of bewijs) van goed gedrag' genoemd. Iedere werkgever kan voor aanvang van een nieuwe baan naar een dergelijke verklaring vragen.
Ik vermoed dat een bank dat wel zal doen.

Dronken rijden komt op je strafblad, normaal gesproken.

Dan is het nog de vraag of het voor een bank relevant is of jij problemen hebt met drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is moeilijk om het te zeggen. Elk instantie denkt er anders over. Maar als het goed is heb je bij bepaalde delicten een 5 jarig termijn dat je wordt verhindert om bepaalde dingen te gaan doen. Na 5 jaar zou je makkelijk een Verklaring van Goed Gedrag moeten krijgen. Een oom van mij had ook een strafblad en die mocht 5 jaar lang niet ingeschreven staan bij een zaak. Na 5 jaar kon hij dat wel en werd gewoon als beheerder geschreven. Wat betreft solliciteren bij een bank, dat kan ik niet bevestigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Openbare dronkenschap was waarschijnlijk een bekeuring. Die worden niet opgenomen op z'n formulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het een probleem is. Zowel met alcohol achter het stuur als openbare dronkenschap zijn overtredingen. Dit zijn lichte strafbare feiten die weliswaar geregistreerd worden (op een strafblad), maar waarvan ze niet relevant zijn voor het uitoefenen van een functie. Waarschijnlijk moet je wel een verklaring omtrent gedrag overleggen, maar het lijkt me niet dat deze vergrijpen voor een bankmedewerker mee zullen tellen. De gegevens die gecontroleerd worden hangen namelijk af van het functieprofiel dat een bank aanvraagt. Zie bron.

Ik denk dat je van tevoren wel moet bepalen wat voor antwoord jij geeft op een eventuele vraag tijdens je sollicitatie. Jij moet zelf afwegen of het beter is om het te vertellen.