Mag een hogere school 2 jaar lang géén les geven in een vak waarvoor ik een herkansing moet maken?

Ik heb een toets Spaans niet gehaald in mijn 2e jaar echter heb ik nu al 2 jaar geen les gehad. Zou ik op basis van deze gegevens de school aansprakelijk kunnen stellen voor de eventuele kosten die het met zich meebrengt. ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Men kan een school niet aansprakelijk stellen voor het niet volgen van vakken die men nodig heeft om bij een herkansing alsnog te slagen.
Meestal is er het recht op één herkansing in hetzelfde schooljaar. Als men een herkansing krijg voor een vak gebeurt dit meestal aan het einde van het tweede trimester van de school waar men gezakt is voor de toets. Heeft men recht op een tweede herkansing dan vindt deze plaats in het nieuwe schooljaar.
Dit alles is te vinden in het Onderwijs en examenreglement (OER)

Bij een herexamen of herkansing krijg men niet opnieuw les van een hogere school. De lessen heeft men al gehad. Als je weet welke onderwerpen je van het vak dat je gaat herkansen moet verbeteren dan kun je zelf met behulp van een examenbundel gericht opgaves oefenen. Het begint met jezelf te realiseren dat er maar één iemand is die er voor kan zorgen dat men een toets met succes afsluit, dat is men zelf. De uitslag overkomt je niet maar is het resultaat van zelf leren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Juist.
En als je van mening bent dat je toch hulp van een docent nodig hebt om je goed te kunnen voorbereiden, dan zijn daar - buiten de school om - allerlei mogelijkheden voor. Zeker voor een taal als Spaans is het goed mogelijk om daar een losse cursus voor te volgen.