Welke vakken nodig voor HBO Grafische Vormgeving?

Hallo,

Op het moment zit ik in 3 Havo en moet een profielkeuze gaan maken. Ik wil een HBO Grafische Vormgeving gaan doen en mijn vraag is: 'Welke vakken heb ik daarvoor nodig?'. Waarschijnlijk heb ik het vakkenpakket CM (Cultuur & Maatschappij) nodig, maar daarin zit bijvoorbeeld geen wiskunde, heb ik dit wel nodig?

Alvast bedankt, en als u verder nog opmerkingen heeft over deze opleiding of over de profielkeuze hoor ik het graag!

Groet,
Ferron

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ferron, Logische vraag, de eisen voor een dergelijke hbo opleiding zijn vaak niet duidelijk..
Bij hbo vormgeving is de enige eis een havo diploma, maakt niet uit welk profiel.
Wél is het zo dat bij bijna alle vormgeving opleidingen een toelatingstest plaatsvindt om te beoordelen of jij genoeg creatieve capaciteiten hebt voor zo'n opleiding
Dit zal een opdracht of portfolio ( van verzameld werk ban jou) zijn.
Verder zou ik je adviseren om zéker wiskunde te kiezen als je het met niet al teveel moeite aankan, en daarnaast zou je natuurlijk kunst (kbv) als keuzevak erbij kunnen kiezen om jezelf goed voor te bereiden op je opleiding.. Succes! ;)

Antwoorden (1)

Op de website van verschillende hogescholen die de opleiding aanbieden staat dat alle profielen worden toegelaten. Maar je moet wel altijd een soort 'auditie' doen. Dit betekent over het algemeen dat je een portfolio moet inleveren van jouw werk, maar soms betekent het ook dat je ter plaatse een opdracht moet uitwerken. Dit verschilt per hogeschool.
Dus stel dat heel graag natuur en techniek als pakket wilt (en tekenen er verder niet bij neemt), dan is dat geen belemmering. Maar zorg ervoor dat je in je vrije tijd wel grafisch/creatief bezig bent, zodat je je techniek ontwikkelt en ervaring opdoet. En eventueel al begint aan je portfolio. Het is wel zo prettig om al iets te hebben als je voor je toelating op moet, dan hoef je niet op het laatste moment alles te verzinnen en doen.