Weet iemand een goede site met een tekst over a-godsdienstige mensen/humanisme?

voor godsdienst moet ik stukje printen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Inekez1
7 jaar geleden
google eens op 'atheisme' en 'ietsisme'. Kijk op wikipedia. Wat voor jou een goede tekst is moet je zelf bepalen. Dat is o.a. afhankelijk van leeftijd en schoolniveau. Het is namelijk wel handig als je de tekst die je inlevert zelf ook begrijpt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet je een stukje printen of moet je een stukje schrijven?

Antwoorden (1)

Op deze pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Humanisme_(levensbeschouwing) vind je vast voldoende informatie over het humanisme of anders wel links naar pagina's met bruikbare informatie:

"Humanisme (levensbeschouwing)

Humanisme als levensbeschouwing, ook wel seculier of modern humanisme genoemd, is een moderne vorm van humanisme die de mens centraal stelt en uitgaat van de waarde van de mens (lat: humanus = 'menselijk'). Het humanisme gaat uit van rede, ethiek en rechtvaardigheid. Het houdt zich bezig met de vraag hoe mensen een aangenaam en gelukkig leven kunnen leiden. Daarnaast is men tegen het gebruik van het bovennatuurlijke en het spirituele om de moraal te bepalen en besluitvorming te beïnvloeden.

De term "seculier humanisme" is in de 20e eeuw ontstaan, om een duidelijk onderscheid te maken met "religieus humanisme". Het woord "humanisme" om een niet-christelijke levensbeschouwing aan te duiden raakte echter al in de tweede helft van de 19e eeuw ingeburgerd.

Kenmerken

Het moderne humanisme is een niet-godsdienstige levensbeschouwing die de menselijke waardigheid, vrijheid en persoonlijkheid vooropstelt.

Als levensbeschouwing legt het humanisme de nadruk op vorming (bildung), rede, redelijkheid en wereldburgerschap. Het humanisme combineert individuele ontwikkeling met een politiek-ethisch streven naar humaniteit, dat wil zeggen: menselijkheid. Een betekenisvol, zinvol leven wordt volgens het humanisme in deze combinatie gevonden. Sleutelbegrippen in het humanisme zijn zelfontplooiing en -ontwikkeling, autonomie (in de betekenis van vrijheid en het streven naar een goed en mooi leven), verantwoordelijkheid, kritisch denken, gelijkwaardigheid en humaniteit. Het humanisme is voor de aanhangers geen vrijblijvende theorie maar een levenspraktijk."

Zie voor de rest van de tekst die website: https://nl.wikipedia.org/wiki/Humanisme_(levensbeschouwing).
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Ook op de website van het Humanistisch Verbond http://www.humanistischverbond.nl/over-ons kan je uitgebreide informatie vinden: "Wat is humanisme? Het humanisme is de levensbeschouwing waarin de mens en de menselijke ontwikkeling centraal staan. Het humanisme vertrouwt op de eigen kracht van mensen, dat ieder individu zelf kan nadenken, zelf kan oordelen en binnen de mogelijkheden het eigen leven inhoud kan geven. Een humanist gaat graag het debat aan en is nieuwsgierig naar nieuwe inzichten.
Een onderzoekende, vrijzinnige geest die de wereld wil begrijpen. In het humanisme kunnen twee belangrijke motieven en inspiratiebronnen worden onderscheiden.
• Het ideaal van een menswaardig bestaan voor allen
• Het ideaal van autonomie, individuele vrijheid en het ontwikkelen van het vermogen zelf na te denken. Zelf denken, samen leven. Ieder mens is anders, en deze verschillen zijn wat humanisten betreft goed en waardevol. Het gaat er in de humanistische levensbeschouwing dus niet om dat iedereen hetzelfde doet of vindt, het gaat erom dat mensen proberen hun leven zo in te richten dat het voor hen waardevol en betekenisvol is, dat ze zich erin herkennen, dat ze een leven leiden dat voor hen als individu waardevol en betekenisvol is. Dat kan voor iedereen anders zijn. Humane samenleving Mensen komen het best tot hun recht in een humane en rechtvaardige samenleving waarin zij voldoende en gelijke kansen hebben en zich kunnen ontwikkelen en ontplooien. Humanisten komen daarom zowel nationaal als internationaal op tegen onderdrukking, voor de scheiding tussen kerk en staat, voor keuzevrijheid, vrijheid van meningsuiting en gelijkwaardigheid. Het humanisme biedt daarnaast inspiratie voor levensvragen. Vele denkers, filosofen en schrijvers hebben de afgelopen duizenden jaren inspirerende gedachten geformuleerd over deze onderwerpen." Zie verder http://www.humanistischverbond.nl/over-ons en http://www.humanistischverbond.nl/.
Antoni
7 jaar geleden
@ItsYaBoi, ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt gehad!