Stel, je contract loopt over een week af, in die week breek je een been waardoor je niet meer kan werken, kan je werkgever je alsnog ontslaan?

Oftwel binnenkort loopt je contract af. Zolang je niks mankeert zou een verlenging eventueel mogeljk zijn (of niet ligt aan de werkgever) Plots breek je een been op straat en aangezien aangepast werk binnen je bedrijf niet mogelijk is, kan hij, nadat je been weer genezen is, je alsnog de laan uitsturen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een arbeidsovereenkomst kan gesloten worden voor een bepaalde duur. Te denken valt aan een jaarcontract. Breekt het tijdstip neergelegd in de overeenkomst, aan dan eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege (artikel 7:667 BW). Stel dat A een jaarcontract sluit op 1 april 2007 dan zal de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigen op 1 april 2008. Wat gebeurt er wanneer na het verstrijken van de tijd de werknemer niet is weggegaan en de werkgever daar niks van heeft gezegd? De wetgever heeft deze situatie van stilzwijgende voortzetting erkend en stelt dat arbeidsovereenkomst voor ten hoogste een jaar is verlengd (artikel 7:668 BW).....

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus: een gebroken been zal geen reden zijn voor contractsverlenging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je tijdelijk contract hebt en dat loopt af dan eindigt dus jouw werk bij die werkgever. Je hebt ervoor getekend dat je tot en met die datum daar zal werken. Een gebroken been verandert daar niets aan! Ja mag alleen niet ontslagen worden als je ziek thuis zit wanneer je een nog niet afgelopen of een vast arbeidscontract hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja = Je
Amadea
13 jaar geleden
Een contract voor bepaalde tijd loopt gewoon af ondanks je gebroken been.
Een werkgever kan je niet ontslaan tijdens ziekte en bij contract voor onbepaalde tijd.
Beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het contract loopt idd van rechtswege af en een gebroken been verandert daar niets aan. Tenminste tenzij de werkgever niet zo netjes is geweest om je van te voren aan te geven dat je contract verlengd wordt en dit liefst ook schriftelijk bevestigd heeft.
De meeste grotere bedrijven laten namelijk voordat het contract afloopt de medewerker weten of ze gaan verlengen of niet. Als je dan op het laatste moment je been breekt, dan wordt dat nog ingewikkeld.
Waarschijnlijk kan de werkgever zich dan niet bedenken, omdat het dan voor de hand ligt dat je gebroken been de oorzaak is van de veranderde mening. En dat mag dan weer niet.
Dus dan mag je je volgende contract gaan uitdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je contract over een week afloopt, en je breekt vandaag je been, dan loopt nog steeds je contract over een week af.

Dat is heel wat anders dan ontslag. De arbeidsovereenkomst houdt gewoon op de vooraf afgesproken tijd op te bestaan. Je werkgever hoeft je dus óók niet aan te houden tot je been is genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle gegeven antwoorden zijn juist. Verder komt er nog bij dat als jij met je gebroken been thuis zit, je werkgever jou ziek uit dienst meldt bij het UWV, je ontvangt dan een ziektewetuitkering, totdat je weer genezen bent, waarna je dan in de WW zou kunnen terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een contract wat afloopt hoeft niet te worden verlengd tijdens ziekte. Een contract opzeggen wat nog loopt mag niet.