Betaal ik extra belasting over mijn overuren?

Binnenkort ga ik uit dienst. Ik heb zelf mijn ontslag aangevraagt maar ik heb nog redelijk wat plus uren en ook nog vakantie uren staan. Worden deze extra belast als ik ze niet op maak of worden ze als reguliere uren uitbetaalt?
Ik val onder de cao mode en sport en heb 35 uur op contract.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Laat je je openstaande vakantiedagen uitbetalen dan ontvang je mogelijk minder euro's op je rekening dan je had verwacht. Op uitbetaalde vakantiedagen wordt namelijk het bijzonder tarief toegepast door de Belastingdienst. Dit is het tarief dat geldt voor eenmalige verloningen. Het bijzonder tarief geldt ook onder meer voor het vakantiegeld, een dertiende maand en bonussen. Het percentage aan belasting dat wordt ingehouden is afhankelijk van de hoogte van je jaarsalaris. Tot een jaarsalaris van € 6.511 is het bijzonder tarief 0%. Tot € 20.142 is het vervolgens 36,55%. Verdien je tussen de € 20.143 en € 34.405 bruto per jaar dan is het percentage 40.85%. Daarboven is het percentage 51,95%. Op die manier kun je dus zelf uitrekenen hoeveel belasting wordt ingehouden op het nettobedrag dat gekoppeld is aan jouw vakantie-uren. Blijkt dat er teveel belasting is ingehouden - bijvoorbeeld omdat je hoge aftrekposten hebt - dan krijg je het teveel ingehouden bedrag terug via de belastingteruggave over het desbetreffende jaar.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Vreemde en helaas ongefundeerde min :-/ Volgens mij is dit een correct antwoord, (plus!) al mis ik de tip dat je voor uitbetaalde vakantie uren weliswaar meer belasting betaald, maar dat ze in uitbetaalde vorm altijd nog meer op je rekening opleveren dan wanneer de uren als vrije uren worden opgenomen. In dat laatste geval levert get namelijk helemaal géén geld op.

Andere antwoorden (1)

Je cao heeft hier niets mee te maken hoe meer je verdient hoe meer belasting je betaald. dus ja de uren worden meer belast.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Verklaar de min even
paulus811
4 jaar geleden
De min is niet van mij, maar zoals je het stelt klopt het alleen als de extra uren in een volgende schijf vallen. Als dat niet zo is, worden de uren tegen hetzelfde tarief als alle andere uren belast. Op de aangifte is geen aparte post 'loon overuren of vakantie', het is alleen 'loon'.