Mag mijn werkgever een officiële waarschuwing geven omdat ik een afspraak met behandelend arts verzet?

Sinds 3 maanden zit ik in de ziektewet ivm overspannenheid/burnout. Op eigen initiatief heb ik contact opgenomen met de POH-GGZ ivm behandeling . Daarna ben ik pas op gesprek geweest bij de bedrijfsarts. De POH is dus op eigen initiatief.
Mijn werkgever vroeg mij eergisteren hoe het bij de POH was en heb aangegeven dat ik de afspraak heb moeten cancellen ivm ziekte van ons kind en geen oppas had kunnen regelen. Hij was behoorlijk geirriteerd en heb aangegeven dat ik een nieuwe afspraak ging maken hoewel ik weet dat het aardig vol zit daar. De afspraak is nu verzet naar de 2e week van december.
Nu heb ik vandaag een officiele waarschuwing gekregen met daarbij de melding dat de volgende keer het loon ingehouden gaat worden vanwege het feit dat ik het re-integratietraject vertraag door deze afspraak te verzetten onder normale werktijd.
Mag mijn werkgever dit zomaar doen? De POH is op eigen initiatief en niet vanuit de bedrijfsarts. Daarbij mag mijn werkgever toch niet vragen hoe het bij de behandelaar is geweest? Ik had hen wel verteld dat ik op deze dag de afspraak zou hebben terwijl ik dat niet eens hoef te doen.
Ik ga morgen het bezwaarschrift aangetekend versturen.
Ivm de burnout vergeet ik ook zaken of stel ze uit. Dit is ook door de bedrijfsarts vastgelegd. Nadien werden vanuit mijn omgeving andere oplossingen aangedragen mbt de oppas.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
Een bedrijfsarts behandeld niet maar bespreekt samen met u de voortgang van uw ziekte.
U zelf (samen met huisarts e.d.) bent verantwoordelijk voor de behandeling.
Afspraken afzeggen (ongeacht wie ze gemaakt heeft) door u, die een herstel mogelijk vertragen of in de weg zitten mag natuurlijk niet.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
@Turfgraver: mee eens, maar geen oppas voor een kind kunnen regelen, dat lijkt me wel een noodsituatie. Blijkbaar is er geen buurvrouw / man, en geen partner die even voor het kind kon zorgen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ndb1981, Nood breekt wet.
Als de situatie is zoals u beschrijft, hebt u niet echt een meelevende/meedenkende werkgever.
Of vroeg hij juist uit belangstelling naar het resultaat van de behandeling? Vragen staat vrij, maar de beslissing of u een antwoord geeft ligt bij uzelf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze vroegen hoe het was gegaan. Door de klachten die ik heb overzie ik niet altijd alle situaties. Ook in deze helaas. Daar word ik op gepakt.
TurfGraver
4 jaar geleden
"geen oppas voor een kind kunnen regelen, dat lijkt me wel een noodsituatie"
Tja, wie oordeelt dat?
Castle
4 jaar geleden
De werkgever zal er vanuit gaan dat er onder normale werktijd ook gewerkt moet worden en dat geen oppas iets is wat je zelf moet regelen. Nu zijn er mensen die zeggen dat de werkgever niet meeleeft maar je misschien is er meer aan de hand. Daarnaast is het ook erg duur voor de werkgever als je beseft dat er o.a. loon doorbetaald moet worden, tijd besteed moet worden aan gesprekken e.d., een vervanger aangenomen moet worden die ook betaald moet worden, etc, etc. Als hij dan vraagt hoe het bij de behandelaar was kan het ook interesse zijn want er hangt veel aan vast. Kies je er voor om er niet op te antwoorden dan moet je dat aangeven. Een re-integratietraject moet wel gerespecteerd worden. Probeer er eens open over te praten met je werkgever.
MarBet
4 jaar geleden
De reactie van je werkgever gaat wel wat ver en is niet echt bevorderlijk voor herstel. Maar ik begrijp wel dat hij hierdoor geïrriteerd is. Een behandeltraject is belangrijk om je verder te helpen en ervoor te zorgen dat je de juiste stappen gaat zetten om weer een goede energiebalans te krijgen. Je werkgever heeft hier dus waarschijnlijk ook bepaalde verwachtingen van en heeft misschien het gevoel dat je hier wat makkelijk mee omgaat, ondanks dat het op eigen initiatief is. Het helpt niet om het conflict te zoeken, maar wel om duidelijk aan te geven wat een dergelijke actie van je werkgever met jou doet, wat jij verwacht van je werkgever en wat de werkgever van jou kan verwachten (en wat niet of minder, vanwege je klachten). Sterkte en beterschap!

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.

Er zijn geen regels omtrent het geven van "officiële waarschuwingen". Dus ja dat mag de werkgever doen, en jij doet er dan goed aan om inderdaad een bezwaarschrift te schrijven en in te dienen. Dit zodat eventuele werkelijke disciplinaire maatregelen die de werkgever probeert te nemen dan niet eenzijdig beargumenteerd zijn. Hij bouwt dan een zaak op, maar jij net zo.

Je vraagt ook of de werknemer loon in mag houden als je wederom niet op zou komen dagen bij je behandelaar.
En die mogelijkheid is aanwezig, zeker als de genoemde behandeling besproken is en onderdeel is gemaakt van het plan van aanpak.

https://www.arbeidsrechter.nl/loon-bij-ziekte-wachtdagen-percentage-70-100-arbeidsovereenkomst
"De werkgever hoeft het loon niet door te betalen, als de volgende omstandigheden zich voordoen (art 7:629-3 BW).
...
F. De medewerker niet meewerkt aan het vaststellen, bijstellen en uitvoeren van het plan van aanpak (2.2.2.1.B.).
..."