Als je 18 jaar of ouder bent kun je starten met een vavo-opleiding vwo. Daarop kun je worden toegelaten wanneer je een overgangsbewijs van vwo-4 naar vwo-5 hebt (maar kunt niet wisselen van profiel).

Vavo betekent: voortgezet algemeen volwassenen onderwijs. Jongeren zonder diploma krijgen via het vavo alsnog de kans om een diploma te halen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je wordt trouwens ook toegelaten als je in het bezit bent van een havo-diploma. Alleen op basis van leeftijd staat nog niet vast of jij vwo zou mogen doen, er moet wel al een goede basisscholing gevolgd zijn.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga mijn havo -diploma te verdienen wanneer ik ongeveer 19 jaar oud
is er een mogelijkheid dat ik kan een vwo school op 19 jaar in te voeren ?
of moet ik nog vavo doen?
en het krijgen van een hbo propeduese
een optie?
Amadea
7 jaar geleden
Als jij een havo-diploma hebt dan kun je een hbo-opleiding gaan volgen. Dan is het niet nodig om vwo 5 en 6 te doen. Maar is het jouw bedoeling om daarna een universitaire studie te gaan volgen, dan is vwo een betere basis. En dat zul je vanwege jouw leeftijd op de vavo moeten doen.
Als je nog op school zit (HAVO examen gedaan?) en nog niet wilt gaan werken , maar misschien nog 2 jaar doorgaan? > dan zou ik naar een schooldirectie toe gaan en mijn vraag daar voorleggen. Gemotiveerd, onderbouwen en duidelijk proberen te maken dat je hier helemaal voor wilt gaan.

Weet niet in hoeverre je leeftijd een groot bezwaar zou kunnen zijn? ik weet dat als je met 18/19 van de MAVO komt met diploma je WEL door kunt naar de HAVO (althans dat zou niet de eerste keer zijn), dus ga eens praten, misschien is er een mogelijkheid.