Is het mogelijk om na de mbo opleiding ICT-beheerder door te stromen naar een hbo lerarenopleiding?

Ik doe nu 4 mavo en later wil ik heel erg graag een Engels of Wiskunde docent worden voor de middelbare school, het liefst bovenbouw. Ik weet dat het makkelijkste manier om de lerarenopleiding te doen via havo is maar ik ben bang dat ik dat helaas niet ga redden, dus ik moet wel naar mbo.

Weet al zeker dat ik mbo ICT-beheerder niveau 4 wil gaan doen, ben ook vorige week aangenomen. Er is ook een onderwijs-assistent opleiding maar dat is echt alleen maar gericht op de basisschool en dat wil ik dus helemaal niet haha.

Mijn vraag is dus of ik na mijn mbo opleiding, ICT-beheerder door kan gaan naar een hbo lerarenopleiding voor de middelbare school, bovenbouw? Ik ben bang dat je alleen mag doorstromen met een onderwijs-assistent diploma en niet ICT want dat heeft er niet echt iets mee te maken. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voor een HBO-lerarenopleiding is HAVO of VWO als vooropleiding vereist.
Ik denk dat je met een MAVO en MBO diploma niet terecht kunt, omdat MBO meer beroepsgericht is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meen je dat.. Wat moet ik dan gaan doen pff.
Je kunt als je 21 jaar of ouder bent, ook in aanmerking komen voor een zgn. colloquium doctum, een deels mondeling, deels schriftelijke toets. Als je die met succes behaalt, kun je bijvoorbeeld beginnen aan de pabo. Dat heb ik 10 jaar geleden ook gedaan. Voor een specifiekere hbo lerarenopleiding zoals Engels of geschiedenis, is die leeftijd 25 jaar. De eisen kunnen overigens per hbo verschillen.