Bestaan er speciale testen om te kijken of ik de universiteit aan kan?

Ik wil na mijn HBO een universitaire master gaan doen. Ik heb veel studieadviseurs gesproken maar zij kunnen geen indicatie geven van slagingspercentages, e.d. Bestaan er speciale testen om te kijken of ik de universiteit aan kan? Zodat ik in ieder geval een klein stukje zekerheid heb? Ik vind cijfers van het HBO namelijk geen garantie voor de universiteit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Volgens mijn ervaring (drie kinderen universitair) is het een bepaalde geestelijke instelling die je nodig hebt.
Als je het HBO met goede cijfers hebt gehaald, kan je in ieder geval goed leren. Voor de universiteit is ook een zekere mate van gedrevenheid en "willen weten" nodig.

Alleen braaf leren en opdrachten vervullen is niet genoeg.
Het is dus meer de persoonlijkheid die telt dan de intelligentie. Als je iemand bent die graag doorgrondt, ben je op de universiteit op zijn plaats.
Succes met de keuze!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klopt: cijfers van de HBO zijn geen garantie voor de universiteit.

Uitslagen van testen zijn echter ook nooit een garantie voor succes op de universiteit.

Het al dan niet met succes een universitaire studie volgen hangt namelijk van heel veel factoren af.
En JIJZELF bent de belangrijkste factor.

Hoe belangrijk vind je die studie?
Hoe leuk en interessant is het?
Hoeveel tijd besteed je er aan?
Hoe ga je met het studentenleven om?
.....interesse, doorzettingsvermogen, etc.

Kies een studie en een universiteit en vraag op die betreffende instelling of zij ook toelatingstesten hebben.
Dat is nog steeds geen garantie,
maar je hebt er meer aan dan aan wat voor algemene testen dan ook.