Hoe lang duurt het voordat een cao algemeen bindend wordt verklaard wanneer alle betrokken partijen het eens zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Niet de onderhandelende partijen, maar de minister verklaart een (nieuwe) CAO algemeen verbindend.

Algemeen verbindend verklaren (avv) verwijst naar de wet op ‘het algemeen verbindend en onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten’. Deze wet stamt uit 1937 en maakt het mogelijk sectorale afspraken aan alle werkgevers en werknemers in een bedrijfstak op te leggen. Vrijwel alle bedrijfstak-cao’s zijn algemeen verbindend verklaard.

Alleen bepaalde afspraken in de cao kunnen algemeen verbindend verklaard worden, niet de complete cao. Bepalingen als protocollen, voetnoten en toelichtingen bijvoorbeeld niet. Ook kunnen de partijen aan de onderhandelingstafel onderlinge afspraken maken die buiten deze wet vallen, omdat die bijvoorbeeld in strijd zijn met het algemeen belang van de sector.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is degene die besluit welke cao-afspraken onder de wet van de avv vallen. Dit doet de minister aan de hand van het zogenaamde Toetsingskader. Een bedrijf kan hier bezwaar tegen maken omdat het bijvoorbeeld al een eigen cao heeft afgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het accoord getekend is dan geldt het... Dus nadat ze het eens zijn, moet er getekend worden en dan is het bindend...

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar om eens een keer heel exact te antwoorden...

Het duurt tot de handtekening gezet is, zo lang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra partijen het eens zijn gaat het in per de datum die in het akkoord staat. Dat kan eventueel zelfs met terugwerkende kracht zijn.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het algemeen verbindend verklaren wordt gedaan door de minister, dat wil zeggen dat iedereen zich binnen die sector zich aan de CAO moet houden. Dit is oa het geval in de horeca bijvoorbeeld. De geldigheid van een CAO wordt afgesproken meestal voor 2 jaar, als er na afloop van die CAO nog geen nieuwe is gevormd blijft de oude van kracht en vaak wordt de nieuwe met terugwerkende kracht ingevoerd. Hoe lang het duurt hangt dus van de afspraken af.

Toegevoegd na 47 seconden:
O en de sector wordt opgelegd door de belastingdienst door middel van een sectorcode