Mag je ongestraft spijbelen als je niet leerplichtig meer bent?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je niet meer leerplichtig bent, is spijbelen van school net zoiets als spijbelen van je werk ; dat doe je niet, want je wordt geacht een x aantal uren aanwezig te zijn. En als je het wel doet, is dat direct van invloed op je slagingskansen.

Antwoorden (1)

Op het moment dat je op een school zit conformeer jij je aan de regels die daar gelden. Een van de regels is dat je niet spijbelt.

Tegelijkertijd is het zo dat je qua leeftijd misschien niet meer leerplichtig bent, maar dat betekent niet dat je ook een startkwalificatie hebt. Het is vastgelegd dat leerlingen een minimaal opleidingsniveau dienen te hebben, alvorens zij mogen stoppen met school mits zij nog geen 18 zijn.
De school zou zich dan, bij (veelvoudig) spijbelen, kunnen beroepen op bovenstaande waarbij ze jou kunnen dwingen om alsnog lessen te komen volgen. Dit omdat je anders niet de juiste hoeveelheid onderwijs krijgt om (in de ogen van de school) je startkwalificatie te behalen.

Indien je 18 bent en je besluit niet meer naar bepaalde lessen te gaan is het zo dat de school nog steeds vrij is om hier sancties op te leggen. Jij komt immers lessen volgen en daarvoor gelden regels.
Ik weet niet wat het doel van jouw spijbelen is, mocht je vinden dat bepaalde vakken compleet nutteloos zijn voor jou en je die tijd beter kunt besteden aan een ander vak kun je beter in gesprek gaan met de school. Misschien kun je tot een oplossing komen.

Denk niet te licht over het spijbelen want, de school moet verzuim van jongeren, ouder dan 18 jaar, binnen een maand melden bij DUO.
Een dergelijke melding kan ertoe leiden dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek met de leerplichtambtenaar en het kan zelfs leiden tot stopzetten van je tegemoetkoming scholieren.

Kortom. Ook al ben je 18, je mag niet spijbelen van school.