Als je chirurg wilt worden moet je dan al in de derde van de middelbare vwo halen of Kun je eerst havo gaan doen en dan vwo?

Heb ik dan nog kans om chirurg te worden of niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (1)

Ja hoor, na de HAVO kun je alsnog VWO doen. Houd wel rekening met je profielkeuze; voor geneeskunde gelden aanvullende ingangseisen. Je moet wiskunde, biologie en natuur- en scheikunde hebben, dus je kunt het beste een exact profiel kiezen: Natuur & Gezondheid met natuurkunde of Natuur & Techniek met biologie. Als je op de HAVO die vakken al hebt gedaan, is het natuurlijk veel gemakkelijker om aansluitend het VWO te doen met de juiste vakken. Het ís wel mogelijk om met een VWO-diploma met andere vakken - of een HBO-propedeuse na je HAVO - toegelaten te worden voor geneeskunde, maar dan moet je wel eerst die vakken alsnog op de één of andere manier inhalen en aantonen dat je de gevraagde vakken beheerst op VWO- niveau.

Het gaat natuurlijk sneller als je direct via het VWO kunt doorstromen. En het is natuurlijk sowieso een lang traject: na je VWO moet je eerst de zesjarige studie geneeskunde volgen en vervolgens ben je nog eens zes jaar bezig voor je chirurg bent. De opleidingsplekken voor chirurgie zijn vaak beperkt en het is vrijwel niet mogelijk om direct na je afstuderen een opleidingsplaats te vinden, dus je moet er niet op rekenen dat je na je VWO met twaalf jaar klaar zult zijn. Wat dat betreft maakt dat ene jaar dat het je extra kost omdat je eerst HAVO hebt gedaan, weinig meer uit. Je moet natuurlijk wel het niveau aankunnen, maar dat kunnen wij niet voor jou beoordelen.