hoe begin je als foorkramer?

stel, ik had een zwak momentje en heb een attractie gekocht... wat zullen/moeten mijn volgende stappen zijn om te kunnen starten als foorkramer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het beroep foorkramer (Vlaams) wordt in Nederland "kermisexploitant" genoemd. Om deel te kunnen nemen aan kermissen zijn vergunningen nodig. Die kunnen worden aangevraagd bij de gemeenten waar de kermissen worden gehouden.

Natuurlijk moet je daarnaast je attractie door en door kennen en voldoende kennis, vaardigheden en personeel hebben om de veiligheid van de bezoekers altijd te kunnen waarborgen.

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Kermisexploitant is allerlei informatie te vinden over het beroep van (beginnende) kermisexploitant:

"Opleidingen tot kermisexploitant

Er bestaat geen opleiding voor kermisexploitant. Veel exploitanten zijn hun hele leven al op andere manieren bij de kermis betrokken voor ze kermisexploitant worden. Toch kan een buitenstaander ook kermisexploitant worden, het enige dat het beroep vereist is durf en een avontuurlijk karakter: het beroep vraagt allereerst om een flinke investering, en vervolgens om een hoop door het land reizen om deze investering terug te verdienen."

"Persoonstypen kermisexploitant

De kermisexploitant heeft in ieder geval iets van de Levensgenieter. De echte kermisexploitant is geen kermisexploitant om er rijk van te worden, maar omdat het, zoals wel gezegd wordt, “in zijn bloed zit”. Het beroep vereist een positieve instelling en opportunisme. Daarnaast is de kermisexploitant wel bereid voor zijn geld te werken, en weet hij dat de bezoekers niet aan komen waaien (Succesvolle werker)."

"Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden kermisexploitant

Het arbeidsmarktperspectief voor de kermisexploitant is niet duidelijk te beschrijven. Beginnen als kermisexploitant (al helemaal van buitenaf) is altijd een risico. Iedereen met een startkapitaal kan in principe kermisexploitant worden, maar zodra veel mensen dit doen daalt voor alle kermisexploitanten de kans dat ze er een fatsoenlijk inkomen uithalen. Doorgroeimogelijkheden zijn er praktisch niet. Als kermisexploitant kun je hooguit meer attracties aankopen, of je marketingkennis omzetten naar een ander vakgebied natuurlijk."
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoe zouden de andere "echte" foorkramers op nieuwelingen?
Antoni
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe de "echte" foorkramers zullen reageren op nieuwelingen. Je bent natuurlijk een nieuwe concurrent voor ze: dat zullen ze niet prettig vinden, maar iedereen verdient een kans, lijkt mij!