Ben ik verplicht mijn werkgever haarfijn uit te leggen wat ik heb in geval van ziekmelding? Zie uitleg.

Sinds kort werkt er een of ander wijf op ons hoofdkantoor dat nogal kapsones heeft. Tenminste zo klinkt ze aan de telefoon.

Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst ziek gemeld, heb de griep flink te pakken. Ik moest haar toen echt tot in de details uitleggen wat ik mankeer etc. Ik voel me daar helemaal niet prettig bij! Voorheen ging dit ook niet zo. Ze deed net alsof ze m'n huisarts was.

Vanochtend meld ik me wederom ziek (dus de derde keer) en word ik afgekat. Het kwam bij mij over alsof ze me niet gelooft en tot slot VERPLICHT ze me om maandag weer te gaan werken. "Maandag ga je gewoon weer aan het werk."

Dit kan toch zeker zomaar niet of mag ze dit doen? En ben ik echt verplicht om haar alles uit te leggen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Tot in de details uitleggen bedoel ik:
"O, hoe vaak heb je al overgegeven dan?"
"Wat neem je daar voor in?"
"Noem alle symptomen eens op?"
etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als leidinggevende, wordt je vaak goed geleerd om veel door te vragen bij een ziekmelding. Dit is om te checken of iemand zich wel echt ziek meld, en niet om een dagje vrij te nemen. Maar als je er niet goed bij voelt en ze verplicht je om maandag weer aan het werk te gaan. Ga gewoon even langs de huisarts en vraag een briefje. Dit scheelt al dat "gezeik"

Natuurlijk mag iemand die de functie heeft van directeur of personeelszaken ofzo je vragen stellen over je ziekmelding.. Hij/zij kan natuurlijk bepalen of je een controle dient te krijgen of iets.. Vaak dienen dit soort mensen in die functies ook het ziekteverzuim te beperken... Maar je hoeft niet op alles te antwoorden, maar de vraag hoe vaak je hebt overgegeven kun je toch best beantwoorden, als de vragen te persoonlijk worden, bijvoorbeeld over geslachtsorganen of mentale klachten.. Dan kun je best zeggen dat dat te persoonlijk is.. Naar de dokter gaan en uitleggen dat je bij de dokter bent geweest.. Is vaak ook genoeg maar wat vragen over de griep kun je toch gewoon beantwoorden... Je wilt toch ook gewoon ziekengeld / loon krijgen .

Nergens voor nodig al die tekst en uitleg geven. U zou gewoon eens moeten zeggen,dat U Uw tijd niet wilt verdoen met het beantwoorden van haar vragen,maar vantevoren al zorgen,dat het arbeidscontract naast U ligt en het onderwerp ""ziek melden" hardop gaan voorlezen. Daar staat precies in zoals U handelt. Iemand verplichten om te komen werken kan altijd..gewoon gaan a.s. maandag en zeggen als U dan zegt weer naar huis te gaan,omdat het niet gaat....thuis de arbeidsinspectie van ""haar zogenaamde perfecte "" manier van werken op de hoogte te stellen. Wedden,dat zij zich helemaal rot schrikt. Op deze wijze zou U andere collega''s kunnen aansteken tijdens het hoesten etc..beseft dat stomme wijf dat eigenlijk wel ? Trouwens,wie of wat houdt U tegen om dit niet al vandaag te doen ? Sterkte er mee..ook al zal dat niet mee vallen. Als ik met zo iemand zou moeten werken,zou ik me elke dag ziek voelen.... Groet:Zoekertje

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100