mag je zomaar een ziekenhuis beginnen?

hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik waardeer je ambities, maar waak ervoor dat het niet omslaat in naïviteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je?
ik wil geen ziekenhuis beginnen hoor,
ben alleen benieuwd.
omdat het best wel een verantwoording om verantwoordelijk te zijn voor operaties enzo

Het beste antwoord

Niet zomaar, je hebt allerlei papieren, diploma's e.d. nodig. Er is een flinke investering nodig, omdat je kwalliteit moet leveren en daarvoor heb je dure apparaten, faciliteiten en personeel nodig. Er zijn eisen die gesteld worden vanuit de overheid voordat je je organisatie een ziekenhuis kan noemen, aangezien een ziekenhuis een algemeen begrip is. Mensen vertrouwen een ziekenhuis en dat moet je dan ook waar kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In principe is een ziekenhuis gewoon een organisatie.

Je mag een ziekenhuis beginnen, mits je je aan alle wettelijke vereisten houdt. Dat is niet mis, dus er zullen geen ondernemers zijn die zomaar een ziekenhuis beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar komt zéér veel bij kijken.
Er moet een degelijke financiele administratie zijn.
Beslissingen moeten voldoen aan wettelijke en juridische regels.
Er moet ook een bepaalde kwaliteit van zorg worden gegeven en hoe wordt die zorg gefinancierd.
Er zijn ook wetten voor medische zorgverstrekkers en de specialisten die hun zorg aanbieden.
Daar hoort ook een kwaliteitswet voor: voor verantwoorde zorg, dit en vanalles en nog wat kun je op de onderstaande site gaan bekijken,lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, en je moet natuurlijk voldoen aan alle eisen.
In principe is er geen verschil meer, of je nu een tandartsenpraktijk begint, een ziekenhuis, of een restaurant.
30 jaar geleden was dat nog ondenkbaar, maar nu stimuleert de overheid het particuliere initiatief, in de hoop de kosten een beetje onder controle te krijgen.
Want ondanks alle nadelen, blijkt dat een ziekenhuis gerund door private partijen goedkoper is.

Je vraagt ook "hoe werkt dat"?
Je kunt een nieuw ziekenhuis gaan bouwen, personeel aannemen, alle apparatuur kopen, en hopen dat er veel patienten op je ziekenhuis afkomen.
Maar dat lijkt mij een absoluut ondoenlijke zaak. Vooral omdat het lastig zal zijn, ergens een plekje te vinden in Nederland waar behoefte is aan een extra ziekenhuis.

Veel beter is het opkopen van een noodlijdend ziekenhuis, zoals Aysel Erbudak heeft gedaan met het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam. Een ziekenhuis dat verlies draait, kun je meestal voor een prikkie kopen, je hebt al alles wat je nodig hebt (vergunningen, personeel, apparatuur en patienten) en je kunt direkt aan de slag.