Wat te doen met LinkedIn?

Als je een profiel op LinkedIn aangemaakt hebt en de jou reeds bekende relaties toegevoegd hebt, wat kan/moet je er dan verder mee doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je...

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook een profiel op linkedin, en heb tot nu toe ook nog niet echt veel meer gedaan dan bekenden opgezocht. Laatst heb ik bij een netwerkbijeenkomst wel een discussie over linkedin gehad en daar werd me een beetje uitgelegd wat je er mee zou kunnen doen.

Het is dus eigenlijk de bedoeling dat je sowiezo je profiel zo goed mogelijk opstelt en daarnaast zoveel mogelijk relaties van je uitnodigt om zich aan je te linken. Daarnaast kan je lid worden van bepaalde groepen waarmee jij jezelf in the picture kan plaatsen. De bedoeling van linkedin is dat je jouw relaties gebruikt als opstapje naar personen die voor jou interessant kunnen zijn.

Voorbeeld: je zoekt iemand die voor jou een reclamecampagne kan voeren. Dan kan je zoeken op internet en krijg je gigantisch veel hits van allerlei bedrijven waarvan jij niet weet of ze goed zijn of niet. Wat je ook kan doen is je relaties op linkedin benaderen om te kijken of zij toevallig nog een relatie hebben die in de reclamewereld zit. Omdat jouw relatie die andere relatie dan kent en jullie aan elkaar kan voorstellen is er al sneller een vertrouwensband. Jij weet zeker dat jouw relatie jou niet besodemietert door je in zee te laten gaan met iemand die niet te vertrouwen is, en je weet ook zeker dat dat reclameburo zijn best voor je gaat doen omdat hij anders niet alleen jou boos heeft, maar ook degene waaraan hij gelinkt is.

Kortom: Linkedin is gewoon een heel groot ondernemersnetwerk waar je via je eigen relaties toegang krijgt tot duizenden ondernemers waar je normaal gesproken nooit toegang naartoe had gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lid worden van groepen. Op die manier kun je vragen stellen aan experts in een vakgebied, en komt je profiel onder de aandacht van meer mensen.

Mensen vragen of ze voor jou een Recommendation willen schrijven. Zelf ook Recommendations voor anderen schrijven.

Verder hoef je er niet actief veel mee te doen. Doel van LinkedIn is vooral te worden gevonden door potentiële nieuwe werkgevers of opdrachtgevers.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een doel is zien waar bijvoorbeeld ex-collega's of studiegenoten terecht zijn gekomen. Dan kun je die, als je een baan zoekt, benaderen voor informatie over het bedrijf waar ze werken. Wellicht dat ze zelfs een ingang voor je weten.

Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je moet accepteren dat anderen jou ook wel eens als informatiebron of als "kruiwagen" zullen gebruiken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus eigenlijk zoiets als je profiel op Monsterboard zetten maar dan net iets uitgebreider. En is het dan gebruikelijk om mijn oude chef te benaderen een recommendation voor me te schrijven. Voor zover ik weet was hij altijd erg tevreden over me.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja hoor, het is heel gebruikelijk je oude chef voor zoiets te benaderen. Zeker als je toen een goed contact met hem/haar had. Vaak helpt het als jij ook voor hem/haar een Recommendation schrijft. Overigens worden je kansen groter als je zo'n verzoek nog doet voordat je vertrekt. Maar erna is meestal geen probleem, zeker niet als je erbij vertelt dat je net bezig bent met het optuigen van je profiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naja, ok het is mijn voor-vorige baas maar het is pas ongeveer een jaar geleden dus...