Mag je 1 jaar stoppen met school?

Ik ben 16 jaar, en doe nu VMBO TL, volgend jaar wil ik Havo gaan doen. Nu moet ik mij toch voor de zekerheid inschrijven op een Mbo opleiding. wat als ik dit niet doe? en ik zou door wat voor reden dan ook niet naar Havo mogen, ben ik dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al een VMBO Kader diploma
Computoon
11 jaar geleden
Dat is nog niet voldoende als startkwalificatie. Dus naar school tot je een startkwalificatie hebt of minstens 18 bent.

Antwoorden (3)

Als jij niet naar havo mag/gaat en ook niet naar een mbo opleiding ben je strafbaar en krijgen je ouders een fikse boete. Dus dan bne je strafbaar omdat je geen startkwalificatie hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zowel jij als je ouders. In het allerslechtste geval worden je ouders een maand in hechtenis genomen (zeg maar: de gevangenis in) en moeten ze een boete betalen van max. euro 3900.- ('boete van de tweede categorie). Volgt uit artikel 26, lid 1 van de Leerplichtwet dat ik onderin heb overgenomen.

Voor jouzelf geldt een taakstraf of ook een geldboete van max. euro 3900.-. Een taakstraf bestaat uit: a. een werkstraf, zijnde het verrichten van onbetaalde arbeid of het verrichten van arbeid tot herstel van de door het strafbare feit aangerichte schade, of b. een leerstraf, zijnde het volgen van een leerproject, of c. een combinatie van werkstraf en leerstraf.

Nogmaals: dit geldt in het allerslechtste geval. Je bent in ieder geval strafbaar.

Ter toelichting:
Tot 16 jaar geldt de leerplicht. Die is voor jou inmiddels voorbij.
Voor de jaren daarna tot je 18e jaar geldt echter de kwalificatieplicht. Deze houdt in dat jongeren tot 18 jaar onderwijs moeten volgen tot zij een startkwalificatie hebben. Een startkwalificatie is een Havo-diploma, VWO-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger. Dus als je op 17-jarige leeftijd een Havo-diploma behaalt, heb je ook voldaan aan de kwalificatieplicht.

Op dit moment heb je geen van deze diploma's. De kwalificatieplicht is een van de maatregelen die de Rijksoverheid heeft ingesteld om schooluitval van jongeren tegen te gaan en de kansen van startende jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten.

Die kwalificatieplicht is geregeld in de Leerplichtwet.

Nog een stukje uit de Leerplichtwet:
"Artikel 26. Strafbedreiging verantwoordelijke personen

1.De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen die de in artikel 2, eerste lid, of artikel 4a opgelegde verplichtingen niet nakomen, worden gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

2.De leerplichtige jongere die de leeftijd van 12 jaren heeft bereikt of de jongere die kwalificatieplichtig is, die de verplichting tot geregeld volgen van het onderwijs niet nakomt, wordt gestraft met een hoofdstraf als genoemd in artikel 77h, eerste lid, onderdeel b, van het Wetboek van Strafrecht, met dien verstande dat de geldboete een geldboete van de tweede categorie is."

Toegevoegd na 1 uur:
Kleine correctie: voor de ouders geldt niet hechtenis en geldboete tegelijk. Het is het een of het ander.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je dat zeker, jouw toevoeging. Want met een wet Mulder is het wel zo dat je in hechtenis moet zitten en daarna alsnog de boete moet betalen. Verder uitgebreid goed antwoord. + van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ik lees nu pas je antwoord helemaal goed. Toch ben ik van mening dat het niet helemaal duidelijk is (vanuit de overheid uit) of je met hechtenis alsnog de boete moet betalen.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens de Leerplichtwet niet:
"1.De (...), worden gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie." Daarop wijst het woord 'of'. De vergelijking met Mulder gaat hier niet op. Die gaat alleen over verkeersvoorschriften. ("WET ADMINISTRATIEFRECHTELIJKE HANDHAVING VERKEERSVOORSCHRIFTEN", zoals de 'Wet Mulder' voluit heet.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, weer wat geleerd :D
Tot je 16e jaar ben je leerplichtig.
In je 17e jaar mag je werken maar moet je 2 dagen per week een opleiding volgen.
Met 18 hoef je niet meer naar school, of je moet met je 17e al een starters-
kwalificatie hebben gehaald in de vorm van een minimaal havo diploma of hoger.

Je zou ook een leerplichtontheffing kunnen aanvragen maar dat moet je goed kunnen onderbouwen met een goed plan en goede resultaten die je in het verleden behaald hebt. Ze hebben namelijk liever dat je écht gemotiveerd bent om verder te willen leren dan dat je een vroege schoolverlater bent. Over het algemeen wordt dit alleen toegestaan in uitzonderlijke gevallen en hiervoor zou je eens met een leerplicht ambtenaar contact moeten opnemen.

Als ik je een raad mag geven; stop er nog niet mee! Een jaartje eruit en dan weer op een andere school beginnen met dagonderwijs is zo moeilijk! Vooral de overgang vmbo-t naar havo 4 is erg lastig en je wordt echt niet zomaar toegelaten!
Kan je nu heel goed leren en heb je allemaal goede cijfers op je vmbo-t diploma (want dat moét je halen) dan maak je wel kans om havo te mogen doen. Maar als ze bij het intake gesprek, dat je met de havo van jouw keuze voert, merken dat je niet gemotiveerd bent, zullen ze je meestal niet aannemen.
Het verschil is namelijk groot tussen beide manieren van leren.
Nu zit je nog middenin het leren en hebt een zekere regelmaat en tijdsindeling aangewend.
Een MBO is meestal makkelijker dan een havo als je van de vmbo-t komt, vergis je daar niet in!
Je moet je in elk geval inschrijven voor een mbo omdat je zeker nog 2 dagen per week naar school moet als je nog geen 18 bent. Anders ben je inderdaad strafbaar!
amc