mag een leerling hetzelfde middelbaar in dezelfde richting 3 keer doen bij Belgische wet ?

Ik wil trissen wegens 1ste keer naar de katholieke scholen gegaan , ander net dus want ik kwam van het GO en dus C-attest .
Nu doe ik het opnieuw , hebben ze dyscalculie vastgesteld en door in Februari terug naar het Go onderwijs te gaan na 2 jaar heb ik daar nu bergen achterstand en zit al meer dan een half jaar met een depressie die mijn schoolwerk belemmert , ben daarvoor in behandeling bij een psycholoog . Mijn diepste wens is dat ik het in September opnieuw mag doen met volle moed en dit keer ordelijk en gestructureerd maar staat de wet dat wel toe ? Zoniet , zouden ze in mijn geval een uitzondering maken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

In Vlaanderen kan je je jaar zo vaak overdoen dan nodig is om te slagen in het secundair onderwijs. Veranderen van onderwijsnet (van het gemeenschapsonderwijs naar het katholiek onderwijs of omgekeerd) heeft geen invloed op de kansen die je krijgt om je diploma te behalen.

Wat misschien wel kan gebeuren is dat je een B-attest in plaats van een C-attest zult krijgen als je opnieuw niet geslaagd bent op het einde van dit schooljaar. Zoals je weet krijg je een A-attest als je geslaagd bent op alle vakken en je dus gewoon mag overgaan naar het volgende jaar in dezelfde richting. Een C-attest verplicht je echter om in hetzelfde jaar van dezelfde richting verder te gaan. Met een B-attest krijg je de kans om naar het volgende 'leer'jaar te gaan, maar dan in een 'lagere' richting dan diegene waarvoor je niet geslaagd bent. Eigenlijk is het de bedoeling om via zo'n attest scholieren de kans te geven om niet langer dan noodzakelijk op de schoolbanken te zitten. Anders stijgt de kans dat de jongere schoolmoe wordt.

Als jij dus meermaals een C-attest krijgt voor hetzelfde jaar binnen dezelfde richting dan kan de klassenraad (het orgaan op je school dat beslist over die attesten)overwegen om je een B-attest te geven. PAS OP: met een B-attest kan je er opnieuw voor kiezen om je jaar over te doen i.p.v. van richting te veranderen.