Word er in de Veiligheid en Vakmanschap opleiding getest op drugs?

Weet iemand het?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Utrecht
8 jaar geleden
Hoezo, voorzie je een persoonlijk probleem?

Antwoorden (3)

Ja, want die opleiding valt onder Defensie. En in de huisregels van Werken bij Defensie staat:
Tijdens de gehele opleiding staat vorming centraal. Je moet niet alleen over de kennis en vaardigheden beschikken die benodigd zijn voor het werk als militair, maar je moet ook een militair zijn. Het werk als militair is namelijk anders dan het gemiddelde werk. Als militair beschik je over wapens en ben je opgeleid om in missies te opereren. Dit werk kan leiden tot levensbedreigende situaties waarin moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. De opleidingen zorgen ervoor dat je hierin getraind wordt. Door dit soort omstandigheden en keuzes is het natuurlijk logisch dat je altijd helder moet kunnen nadenken. Dit is dan ook een van de redenen dat het gebruik van drugs en overmatig alcohol ten strengste verboden is. Het gebruik van alle soorten van drugs leidt dan ook onmiddellijk tot ontslag.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of er daadwerkelijk getest wordt is niet te vinden, wel dat dat plan er was in 2004. Of dat daadwerkelijk door is gegaan, vind ik nergens.
Om die reden vermoedt ik dat dit nu steekproefgewijs zal gebeuren en dat het anders een heterdaadje moet zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Dat is dan wel krom. Je weet van te voren dat je geen drugs mag gebruiken als je bij Defensie komt. En dan gaan hopen dat je niet betrapt wordt? Een gebruiker lijkt mij bij voorbaat al ongeschikt!
Nee, hier wordt niet op getest. Er zijn echter wel andere manieren om door de mand te vallen.

Tijdens de opleiding volg je een opleiding aan een ROC afgewisseld met een opleiding bij een legeronderdeel. Weet wel dat drugsgebruik/ drugsbezit tijdens dienst, maar ook in vrije tijd door defensie niet wordt getolereerd! Weet dus waar je aan begint. Als drugs belangrijk voor je zijn, is defensie niet de juiste werkgever voor jou.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Omdat het gebruik van drugs niet door de wet verboden is in dit land, hoef je er ook niet mee in te stemmen dat je getest wordt. Je begaat namelijk geen strafbaar feit en privage is ook zoiets dat hier hoog in het vaandel staat! Drugsgebruik wordt hier beschouwd als privézaak.
Je moet er dus toestemming voor geven, indien het je gevraagd wordt om hieraan mee te werken. Dit is de normale gang van zaken....

Er zijn echter uitzonderingen op die regel. In geval dat je bij de politie of defensie werkt, dus ook in het geval dat jij aangeeft, als je hiervoor opgeleid wordt, dan zijn drugs uit den boze. Ook in gevallen dat je voor je werk op de weg zit of met gevaarlijke machines werkt, zal het gebruik van drugs verboden zijn. Je moet er gewoon met je volle verstand bij zijn en nergens beneveld door zijn.

In dit soort situaties vormt drugsgebruik niet alleen voor jou, maar ook bij jouw omgeving een extra risico. Een werkgever of in jouw geval de school, kan je onder bepaalde voorwaarden verplichten een test te ondergaan.
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
'privage' moet uiteraard 'privacy' zijn ';-)