Heb ik het recht om niet om 8 uur te melden?

Ik volg op dit moment een MBO-opleiding. Ik ben 18+ en heb een HAVO diploma, oftewel een startkwalificatie: 0,0% leerplicht.

Ik ben eenmalig te laat geweest en de school wil mij om 8 uur laten melden. Kan de school dit doen? Zijn er gevolgen voor mij als ik weiger om 8 uur te melden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In ergste geval dat je van school geschopt wordt. Regels zijn er niet alleen voor leerplichtigen.
Thecis
7 jaar geleden
Er zit mijn inziens wel een verschil tussen de middelbare school en een vervolgopleiding wat veel schoolinstanties van vervolgopleidingen vergeten, namelijk dat je een betalende klant bent (en deze opleidingen zijn over het algemeen duur wat je een goed betalende klant maakt) en dat je een product af neemt dat je ook ergens anders kan afnemen. Deze kaart moet je niet altijd spelen. Maar in cruciale principiële zaken kan dit wel. Uiteraard ben je ook met een reglement akkoord gegaan op het moment van inschrijven. Je kan er stennis bij maken, maar je kan ook zeggen, swa, is een keer gebeurd, komt ook wel weer goed...
ronron1212
7 jaar geleden
Thecis school opleidingen kosten altijd geld ook voor leerplichtigen al betalen ze niet zelf in dat geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis het collegegeld wat een student betaald voor een mbo, hbo of universiteit is niet kostend dekkend. De overheid betaald de rest.
Thecis
7 jaar geleden
@ronron1212
Dank voor de bevestiging. @linden015
Met een diploma op zak heb je veel meer kans op werk. Daarbij zorgt het ook dat bedrijven zich hier willen vestigen.
Ondanks dat de overheid geld steekt in het onderwijs, wordt dit terug betaald dmb belastingen. Voor het rijk is dit een investering waarvoor een Return on Investment gemaakt is. Het is een financiele afweging, daarom zie je ook dat ze er op het moment eigenlijk van af willen omdat het rendement te klein wordt. Dus de staat betaalt het inderdaad in eerste instantie, maar gemiddeld gezien betaal je daardoor aan belastingen het bedrag ruimschoots terug. Overigens zijn er ook vele particuliere opleidingen waar de staat helemaal niets bij betaald. Dus daar is het collegegeld wel degelijk kosten dekkend, maar daar worden nog steeds schoolse systemen gebruikt.

Antwoorden (1)

De school mag vragen dat je je meldt en aan die vraag moet je voldoen. Dit volgt uit de schoolregels waarmee je je akkoord verklaarde toen je je aanmeldde of aan werd gemeld. Dat je niet meer leer- of kwalificatieplichtig bent, is niet relevant.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je bij een werkgever werkt straks word je ook geacht op tijd te komen, anders kan loon worden ingehouden. Een school kan dat natuurlijk niet maar kan de "pedagogische maatregelen" wel opvoeren als je ze negeert.
Computoon