moet je betaald worden voor reistijd?

mijn vader is loodgieter en moet soms naar purmerend rijden om om 8:00 te werken, hier doet hij 1:30 uur over en staat hier dus ook om 6:30 voor op, hij rijdt dus in zijn eigen tijd naar zijn werk.
kan hij daar betaalt voor krijgen, of kan hij voortaan in werktijd erheen rijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Is afhankelijk van de CAO. Er zijn CAO's (bijv. bouw) waarvoor je ook (een deel van) je reisuren uitbetaald krijgt, tegen een (meestal) lager uurloon dan het gebruikelijke uurloon. De standaard reisuren (Van huis naar bedrijf) worden niet vergoed. Daarvoor is de kilometervergoeding/reiskostenvergoeding mits je met eigen vervoer gaat. Toegevoegd na 1 uur: Waarom een minnetje? Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd door mij. Maar uit de CAO Bouw: (Zie ook onderstaande link, blz. 66) Reisurenvergoeding • Voor wie? De werknemer die buiten zijn woongemeente werkt, heeft recht op een vergoeding over de uren die hij moet besteden aan het woon-werkverkeer. Dit geldt niet voor het eerste reisuur per dag. • Uitzonderingen eerste reisuur: Er zijn twee gevallen waarin het eerste reisuur wel wordt vergoed: - als de werknemer een auto bestuurt waarin hij één of meer collega’s meeneemt; - als de werknemer zo ver weg werkt, dat hij niet elke dag naar huis kan (deze werknemer moet één keer per week naar huis kunnen). • Hoogte vergoeding: De vergoeding per uur is gelijk aan het garantie-uurloon van de werknemer Dit is de CAO Bouw, geen idee of zoiets ook in andere CAO's staat.

Bronnen:
http://www.fnvbouw.nl/documents/CAO_Bouw_p...

Asl je zelfstandig bent kan je dat doorberekenen aan je klanten. (Maar beter niet de files). Als je voor een baas werkt krijg je dat vergoed via reiskostenvergoeding. Toegevoegd na 1 minuut: En als je dat niet vergoed krijgt via de baas, dan kan je dat proberen te overleggen, en of een andere baas vinden die dat wel vergoed. Maar meestal zijn dat vaste bedragen.

Nee dat hoeft niet. Veel mensen reizen een uur of meer heen en weer terug voor hun werk dat is gewoon eigentijd.

Ik reis ook 2 uur per dag naar mijn werk in mijn eigen tijd, en helaas krijg ik ook nog eens geen reiskosten (ben zelf verhuisd)

Nee want je kan alleen geld rekenen als je er bent of je zou het in een vast contract moeten zetten

Als je vader naar een klant moet die in purmerend woont en dat is een opdracht van zijn baas, dan is het logisch dat zijn werktijd begint op de tijd dat hij normaal op zijn werk zou zijn (het kantoor of vanuit zijn huis). Als hij zelfstandige is dan is het mogelijk om die tijd door te berekenen of een flinke reiskostenvergoeding per km af te spreken. De basis is daarvoor (fiscaal) € 0,19 per km. Als zijn baas werk aanneemt in Purmerend en hij moet daar 1,5 uur voor rijden is dat op kosten van de baas. Woont je vader standaard 1,5 uur van zijn werk, dan is dat een keus van je vader om zo ver van zijn woonplaats te werken. Meestal zijn daar regelingen voor bij een bedrijf hoeveel reiskosten worden betaald en als dat niet is geregeld dan kan hij daarover praten. Als ik er bijv. voor kies om in Maastricht te werken en ik woon in Noord-Holland (extreem voorbeeld) dan is die keus aan mij.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100