moet je betaald worden voor reistijd?

mijn vader is loodgieter en moet soms naar purmerend rijden om om 8:00 te werken, hier doet hij 1:30 uur over en staat hier dus ook om 6:30 voor op, hij rijdt dus in zijn eigen tijd naar zijn werk.
kan hij daar betaalt voor krijgen, of kan hij voortaan in werktijd erheen rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menjy. jij woont in het "gezellige Noord holland". De grootste afstand in Noord Holland naar Purmerend is vanuit Den helder en dat is nog geen uur. dat valt toch wel mee?
En rolt hij vanuit zijn bed zo de auto in? Zonder wassen-aankleden-ontbijten?

Het beste antwoord

Is afhankelijk van de CAO. Er zijn CAO's (bijv. bouw) waarvoor je ook (een deel van) je reisuren uitbetaald krijgt, tegen een (meestal) lager uurloon dan het gebruikelijke uurloon. De standaard reisuren (Van huis naar bedrijf) worden niet vergoed. Daarvoor is de kilometervergoeding/reiskostenvergoeding mits je met eigen vervoer gaat.

Toegevoegd na 1 uur:
Waarom een minnetje? Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd door mij. Maar uit de CAO Bouw: (Zie ook onderstaande link, blz. 66)

Reisurenvergoeding
• Voor wie? De werknemer die buiten zijn woongemeente werkt, heeft recht op een vergoeding over de uren die hij moet besteden aan het
woon-werkverkeer. Dit geldt niet voor het eerste reisuur per dag.
• Uitzonderingen eerste reisuur: Er zijn twee gevallen waarin het eerste reisuur wel wordt vergoed:
- als de werknemer een auto bestuurt waarin hij één of meer collega’s meeneemt;
- als de werknemer zo ver weg werkt, dat hij niet elke dag naar huis kan (deze werknemer moet één keer per week naar huis kunnen).
• Hoogte vergoeding: De vergoeding per uur is gelijk aan het garantie-uurloon van de werknemer

Dit is de CAO Bouw, geen idee of zoiets ook in andere CAO's staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Asl je zelfstandig bent kan je dat doorberekenen aan je klanten. (Maar beter niet de files).

Als je voor een baas werkt krijg je dat vergoed via reiskostenvergoeding.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je dat niet vergoed krijgt via de baas, dan kan je dat proberen te overleggen, en of een andere baas vinden die dat wel vergoed.

Maar meestal zijn dat vaste bedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Alleen eventuele kilometervergoeding meer niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menjy bedoelt niet het standaard woon-werk verkeer. (van huis naar de vestiging van het bedrijf van zijn werkgever) Maar de extra tijd die zijn vader 's morgens en 's avonds kwijt is om naar klanten te rijden. Mogelijk rijdt hij ook in een bedrijfsauto van het bedrijf waarbij kilometervergoeding sowieso niet aan de orde is.
ronron1212
12 jaar geleden
Dus pa rijd eerst naar zijn bedrijf en daarna naar de klus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Als hij om 6:30 opstaat en na een half uur de deur uit is om er om 8 uur te zijn dan is dat m.i. een uur.
- Als hij in loondienst is, dan staat in de CAO wat als betaalde reistijd geldt en wat niet.
- Een CAO geeft de minimum arbeidsvoorwaarden. De werkgever mag daar in voor de werknemer gunstige zin van afwijken.
Er is dus geen wet voor maar wel een minimumregeling.
Nee dat hoeft niet. Veel mensen reizen een uur of meer heen en weer terug voor hun werk dat is gewoon eigentijd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menjy heeft het niet over het standaard woon-werk verkeer.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik weet niet of dit afwijkt. Als je steeds naar andere klanten moet dan is het wat anders. Maar nogmaals veel werknemers rijden dagelijks 1 uur of meer naar hun werk en ook weer terug.Zonder reistijd vergoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt en dat doe ik ook. Vind ik ook de normaalste zaak van de wereld en daar krijg ik gewoon de standaard kilometervergoeding voor. Maar als loodgieter zul je niet iedere dag naar dezelfde klant gaan. De vader van Menjy moet waarschijnlijk altijd om 08:00 beginnen met zijn werk, ongeacht waar het werk (de klant) zich bevind. Maar vaak is dat dus ergens anders en veel verder weg dan de vestigingsplaats van het bedrijf, waardoor hij eerder van huis moet vertrekken dan normaal en dus ook meer tijd dan gebruikelijk kwijt is aan het werk. Maar nu hou ik er mee op, want duidelijker kan ik het niet uitleggen;-)
ronron1212
12 jaar geleden
Ik werk ook op verschillende plaatsen in nederland. Maak ongeveer 80000 km per jaar. Ben soms 4 uur per dag in de auto onderweg. Dus je uitleg is duidelijk maar snap je die van mij niet
Ik reis ook 2 uur per dag naar mijn werk in mijn eigen tijd, en helaas krijg ik ook nog eens geen reiskosten (ben zelf verhuisd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want je kan alleen geld rekenen als je er bent of je zou het in een vast contract moeten zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vader naar een klant moet die in purmerend woont en dat is een opdracht van zijn baas, dan is het logisch dat zijn werktijd begint op de tijd dat hij normaal op zijn werk zou zijn (het kantoor of vanuit zijn huis).
Als hij zelfstandige is dan is het mogelijk om die tijd door te berekenen of een flinke reiskostenvergoeding per km af te spreken. De basis is daarvoor (fiscaal) € 0,19 per km.

Als zijn baas werk aanneemt in Purmerend en hij moet daar 1,5 uur voor rijden is dat op kosten van de baas.
Woont je vader standaard 1,5 uur van zijn werk, dan is dat een keus van je vader om zo ver van zijn woonplaats te werken. Meestal zijn daar regelingen voor bij een bedrijf hoeveel reiskosten worden betaald en als dat niet is geregeld dan kan hij daarover praten.

Als ik er bijv. voor kies om in Maastricht te werken en ik woon in Noord-Holland (extreem voorbeeld) dan is die keus aan mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is van Ennovy1963 maar ik had me verkeerd ingelogd (oude inlog).