Hoe oud moet je zijn om bewaarder in een gevangenis te worden? Ik hoorde ergens 21, maar ik kan het nergens echt goed vinden. En hoezo is het 21?

Ik heb overigens een HAVO diploma, dus dat zou denk ik wel moeten voldoen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Gevangenisbewaard heet:
Penitentiair Inrichtingswerker (piw-er)

Functie-eisen

leeftijd vanaf 24 jaar;
diploma op MAVO-niveau of gelijkwaardig werk- en denkniveau. diploma MBO-Inrichtingswerk (IW) kan eveneens volstaan;
in staat zijn de basisberoepsopleiding te volgen;
een goede lichamelijke conditie.
Om je functie goed te kunnen vervullen, heb je ook een aantal vaardigheden en eigenschappen nodig. U moet in mensen geïnteresseerd zijn, gemakkelijk contacten kunnen leggen, kunnen incasseren en flexibel zijn. Bovendien moet u overwicht hebben, situaties goed inschatten en besluitvaardig handelen. Deze onderwerpen komen aan de orde tijdens de solicitatieprocedure.

http://werkloos.startpagina.nl/prikbord/8712672/penitentiair-inrichtingswerker

Die leeftijdseis is er omdat deze functie aangemerkt is als
"een substantieel bezwarende functie".
Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je met je 60ste met pensioen gaat. (nu nog wel).

Toegevoegd na 17 minuten:
Daar komt nog bij dat er meer soorten gevangenissen en huizen van bewaring zijn, met verschillende regimes en veiligheidseisen.
Dus het zal ook nog per inrichting iets kunnen afwijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het merkwaardige is dat die ondergrens voor de leeftijd niet op de bronsite staat.

Een bewaarder is overigens wat anders dan een penitentiair inrichtingswerker (PIW'er). Het gewenste opleidings- en werkervaringsniveau ligt iets hoger voor een PIW'er.

Bewaarder gevangeniswezen:
vooropleiding lbo/mbo
werkervaring: op vmbo-niveau

PIW'er:
vooropleiding: lbo/vmbo/mbo/SPW-4/HBO-SPH of hbo-verpleegkunde
werkervaring: in de zorg, welzijn of maatschappelijke dienstverlening

Nu zal Havo qua algemene ontwikkeling hoog genoeg zijn maar je mist nog een opleiding of ervaring waarin je met mensen gewerkt hebt in bijzondere situaties (denk aan verslaafden, jongerenwerk, psychiatrische patiënten).
Computoon