Sluit het tweede jaar geneeskunde aan de UvA aan op het 1e jaar geneeskunde aan de VU?

Ik wil graag het eerste jaar geneeskunde aan de VU doen alleen ik weet niet of het daarna mogelijk is om het tweede jaar verder te gaan aan de UvA, dit wil ik omdat ik dat eigenlijk een leukere universiteit vind. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Niet perse, vaak zelfs echt niet. Maar wat je moet beseffen is dat het hoger onderwijs anders werkt dan een middelbare school en daardoor kunnen de curricula van universiteiten voor dezelfde studie nogal verschillen. Een eerste blik op de studiegidsen laat duidelijke verschillen zien. Waar je rekening mee moet houden is dat alle geneeskunde opleidingen je dezelfde basiskwalificaties geven (dat leer je op alle geneeskundestudies), maar dat een vak bij de ene universiteit in jaar 1 kan worden gegeven en bij de andere in jaar 3 (zeker bij de 'softe' vakken als wetenschapsfilosofie-achtige vakken). Wat ook kan is dat de ene universiteit nadruk legt op aspect x en de andere op aspect y. Dat is geen probleem zoals alle opleiding maar de basiskwalificaties leren en zowel de uva als de vu doen dat.

Wat je kan doen als je van instelling verandert is dat je vrijstellingen aanvraagt voor de vakken die je hebt gehaald en dan de rest op de nieuwe instelling gaat volgen. Dat is het simpelste, maar levert een hoop werk op en leuk is het niet, zeker als de basisvakken ander zijn samengesteld (op de ene universiteit kan je, ik noem maar wat, kno-kunde 1 en 2 hebben als twee aparte vakken, terwijl op een andere universiteit deze twee vakken een vak vormen (kno-kunde), als je op universiteit A dan alleen het eerste vak hebt gehaald, dan moet je meestal op universiteit B het gehele vak daar alsnog ook doen en doe je dus genoeg dingen nog een keer). Al met al krijg je geen lekker roooster hoor. Op de Amsterdamse universiteiten zijn alle vakken weliswaar zes punten tijdens de bachelor, maar dat zegt nog niet veel. Wisselen tijdens je bachelor is daarom niet aan te raden, na je bachelor kan het wel. De master elders volgen kan, maar daarvoor word je niet automatisch toegelaten (na dit collegejaar zeker). Overigens is de geneeskunde faculteit van de uva in het AMC, niet op oudmanhuispoort, vumc is gewoon op de zuidas, dus daarvoor hoef je de uva niet te kiezen).

nog een aanvulling: wanneer wil je gaan studeren? het amc en het vumc gaan fuseren (niet te verwarren niet de betafusie die niet doorgaat), dus grote kans dat je later niet eens kan kiezen tussen de twee (net zoals bij het acta).