Kan je werkgever je verplichten om je vakantiedagen niet te geven, maar uit te laten betalen en is dit belasting technisch niet nadelig?

Heb 18 dagen vakantie over, i.v.m. het opzeggen van mijn huidige baan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder welk cao valt je huidige werk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben werkzaam in de zorg (cao V/V)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier helaas niets over kunnen vinden.
Ik weet niet of je lid bent van een vakbond,anders zou je die eens kunnen bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet of je een rechtsbijstand hebt die kunnen je hier bij helpen.

Het beste antwoord

In principe is het zo dat een werkgever je de gelegenheid moet geven om je vakantiedagen op te nemen. Alleen bij zwaarwegende redenen kan een werkgever weigeren om vakantie te verlenen in een bepaald tijdsperiode. Bijvoorbeeld als er veel zieken zouden zijn en de continuiteit van het bedrijf in gevaar zou komen als jij ook vakantie zou nemen. Je werkgever kan het dus niet zonder weigeren. In sommige gevallen kan het zelfs zijn dat uitbetalen van vakantiedagen niet eens zonder meer mag. Alleen bovenwettelijke vakantiedagen mogen namelijk worden uitbetaald bij een full time contract mag je alleen de vakantiedagen laten uitbetalen welke de 20 wettelijke verpichte vakantiedagen (op basis van een heel jaar en full time baan). Als je dus vanaf 1 januari t/m 30 juni bij een baas zou werken geldt dus dat je minimaal 10 vakantiedagen zou moet hebben opgenomen in die periode voordat je alle vakantiedagen zou mogen laten uitbetalen.

Het is absoluut niet zo dat uitbetaling van vakantiedagen fiscaal ongunstiger is dan uitbetaling van "normaal loon". Dit is en blijft 1 van de grootste misvattingen in Nederland. Iedereen betaalt over zijn salaris uiteindelijk altijd de correcte belasting. Er geldt echter een zogenaamd feitelijk schijventarief wat er toe leidt dat je over het eerste deel 0% betaalt (tegenwoordig wordt dit gedaan door een heffingskorting. Dit was vroeger de belastingvrije som) en over volgende schijven weer wat hoger (excacte percentages zijn niet zo van belang), maar omdat o.a. bij je normale salaris een deel geheel onbelast is lijkt het erop dat uitbetaling van vakantiedagen veel onvoordeliger is. Bij de uitbetaling van vakantiedagen wordt je belast via het zogenaamde "bijzonder tarief". ""Bijzonder tarief" is niets anders dan het hoogste belastingtarief waarovep jouw eigen loon normaal gesproken wordt belast. Als je jaarloon bijvoorbeeld tussen de ongeveer 33 en 55 duizend euro zou liggen is je persoonlijke ""toptarief"dus 42% procent. Je betaalt dus over alles boven de ruwweg 33 duizend euro een tarief van 42%. Als je jouw vakantiedagen dus laat uitbetalen betaal je daar dus 42% belasting over. Maar geen paniek dit betaal je dus ook over de uitkering van je vakantiegeld, over je loonsverhoging. Gewoon over alles vanaf de grens van ongeveer 33 duizend euro. En nee het heeft geen zin om vakantiedagen op te nemen en ergens anders te gaan werken. Hhet totaal verdiend inkomen wordt bekeken en je betaalt dus ook over de neveninkomsten 42%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vrije dagen opnemen is qua belasting voordeliger dan in geld uitbetalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaald meer belasting hierover dan je lief is.
Niet accepteren dus.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar. Een hardnekkig misverstand. Zie antwoord van Crown hieronder.
Je moet door je werkgever in de gelegenheid gesteld worden om je vakantiedagen op te nemen.
Maar als je aan het eind van het jaar dagen over hebt, is er een wettelijke maximale periode dat je deze mee mag nemen. Als er aan het einde van die periode (of de periode die in je arbeidsovereenkomst is afgesproken) nog dagen over zijn, zal je die denk ik uitbetaald mogen krijgen.
Laten vervallen is sowieso uitgesloten.
12 jaar geleden
Nee, hij kan je niet verplichten de dagen uit te laten betalen. Hij moet dan zwaar wegende redenen hebben waarom jij geen aanspraak kan maken op je verlof. Je krijgt idd niet netto weinig geld voor je verlof maar geld is geld. Daarbij is het voor de een waardevol om vrij te zijn en de ander vindt geld belangrijker dat moet je dus bepalen.

Probeer in goed overleg eruit te komen. Als je niet meer gemotiveerd bent en je hebt een nieuwe baan dan heeft het voor je werkgever ook weinig zin om je vast te houden. Probeer je overdracht zo goed mogelijk te regelen dan kan hij ook niet klagen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de dagen opneemt en de tijd benut voor ander werk, zwart wit, dan is het meest rendabel. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de dagen laat uitbetalen, kun je dat geld bewaren/gebruiken om dan bij je nieuwe werkgever in overleg vakantie(dagen) voor eigen rekening op te nemen.
Dus zo lang je daar nog geen of minder vakantiedagen "verdiend" hebt.
De belastinginhouding (loonheffing) bij uitbetaling vakantiedagen is in principe even hoog als wanneer het gespreid bij je salaris opgeteld zou worden.
Dus niet nadelig. Want je kunt dat na het jaar zelf laten naberekenen.
Door begin 2011 via internet een proefaangifte inkomstenbelasting te maken, kun je dan zien of er bij naberekening over het totale jaar 2010 eventueel een terugbetaling mogelijk is.