Heeft het negeren van advies arboarts consequenties?

Mijn oom is vrachtwagen chauffeur. Hij werkt gemiddeld 55-60 uur in de week. Sinds december zit hij thuis met een gescheurde spier in zijn schouder. Hij gaat langs de fysiotherapeut. Nu wil de arbo arts dat hij 40 uur per week gaat werken. Dit is financieel niet haalbaar voor hem. Hij wilt dus graag 50 uur gaan werken. Heeft dit consequenties voor zijn loon/uitkering als hij weer in de ziektewet beland door dezelfde schouder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja ! In dien een persoon het niet eens is met advies ( beslissing ) ARBO arts kan je daar tegen in beroep gaan , bij de UWV ben je werknemer ? Dan kost dat zo ruim 100€ ben je er als werkgever niet mee eens betreffende een beslissing van je werknemer dan is dat zeg zo 450€ . Maar ik snap het niet ! Wat ik niet begrijp wat het nadeel voor je oom is !? Dat wat hij minder werkt valt lijkt mij voor rekening werkgever of ten laste voor de mogelijke ziekte verzekering . Ja hou je aan advies arbo arts zo niet ga in beroep of leg uitspraak naast je neer maar dat kan verkeerd uit pakken bij herhaalde klachten . Succes en beter schap met je oom .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toeslagen onregelmatige werktijden, gevarengeld misschien, eetgeld en/of overuren. Een vrachtwagenchauffeur verdiend niet meer dan het minimumloon, dus die moet veel werken, om toch een redelijk inkomen binnen te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat verdiend hij in de ziekte wet ? Toch wel z'n gemiddelde salaris ? En hij kan beter conform advies arbo arts eerst weer rustig beginnen en dat langzaam weer opbouwen dat is veel betr dan er direct weer vol in te gaan met het risico op herhaling of nog ergere chronische klachten . Ja de volgen kunnen negatief uitpakken met uit eindelijk langdurig ( pijnlijk ) minder verdienen . En zelfs uiteindelijk arbeidsongeschiktheid :( mogelijk verwijt baar met negatieve gevolgen . Dus ga of in beroep of hou je aan het advies arbo arts . Dat is het verstandigste . En conform de regels .
Het is een advies en dit advies mag je naast je neer leggen. Zowel de werkgever als de werknemer.
Als zowel de werkgever als de werknemer het advies in goed overleg naast zich neer legt, dan mag er 50 uur gewerkt worden. Wel neemt de werkgever en de werknemer een risico en UWV zal niet uit gaan betalen als hierdoor de situatie verslechterd.
Als de werkgever het advies opvolgt en de werknemer, de oom niet, dan het risico voor de werknemer, de oom.

Het heeft alleen effect op zijn uitkering en niet zijn loon. Als de werkgever het advies negeert.

Als alleen de werknemer, de oom het advies negeert, dan kan het gevolgen hebben voor zijn loon. Deze kan omhoog gaan, maar ook omlaag gaan als hij de ziektewet terecht komt.

Er is altijd de kans dat zijn loon omhoog gaat als hij het advies negeert.
Maar de kans is groter dat zijn loon op jaarbasis sterk achteruit gaat.
Want met maar 1 gezonde arm mag je geen vrachtwagen meer besturen omdat je dan een gevaar op de weg bent.

Mijn advies is praat met de werkgever en vraag om extra werk waarbij de schouder minder belast wordt. Dus tijdelijk met een bijrijder werken die het overneemt als de schouder te zwaar belast wordt zodat de schouder weer kan rusten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De arboarts is een door de werkgever ingehuurde en betaalde arts die ten eerste de belangen van de werkgever dient en in mindere mate de belangen van de zieke werknemer.
De werkgever moet gedurende de eerste twee jaar van zijn zieke personeelslid de loonkosten doorbetalen plus een aanvulling naar 100% en een overwerkderving van 15 uur per loonperiode. (CAO FNV/CNV TLN KNOV)
Die 15 uur overwerkderving vervalt op het moment dat je oom instemt met het advies van de arboarts en voor 40 uur per week aan het werk gaat. Je oom krijgt dan gewoon datgene aan uren betaald wat hij heeft gewerkt. Niet meer en niet minder.

Zolang je oom niet volledig hersteld is en de behandelende artsen adviseren anders dan de arboarts, dan gaat dat vóór het advies van de arboarts! Daar zit geen UWV tussen en ook geen andere instantie die iets anders kunnen afdwingen.
De werkgever kan hooguit boos worden en andere vervelende maatregelen nemen waardoor je oom later met minder plezier naar zijn werk zal gaan. ( zoals het afnemen van zijn vaste auto).

Maar feit is dat een arboarts geen dwingende machtsmiddelen heeft en zich te houden heeft aan het welzijn van het personeel waarvoor hij in eerste instantie is aangesteld. Helaas houdt het gros van de arboartsen zich niet aan aan deze regel en laten zich leiden door de belangen van hun klant, de werkgever die ze inhuurt, met veel schrijnende zaken als gevolg.

Dus, het is voor je oom dan beter om de arbeidsongeschiktheid te laten voortduren zolang hij niet geheel hersteld is en pas daarna weer volledig aan het werk te gaan.
Dat heeft voor je oom zeker geen consequenties, alleen de zekerheid dat hij na volledig herstel weer vrolijk de baan op kan gaan.