verdien je meer met met kranten/folder wijk als je op naam van je vader schrijft?

verdien je dan meer als je op naam van een oudere dan je zelf?

Toegevoegd na 5 minuten:
is het trouwens legaal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

a) Je verdient dan meer (hoger minimumloon)
b) Nee niet legaal: hij werkt immers niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het is zelfs fraude.
Nee, je zult niet meer verdienen, en nee, het is niet legaal.

Er zullen vast uitzonderen zijn, maar een krantenwijk werkt meestal op basis van stukloon, niet met uurloon. Bij een uurloon krijgt iemand van 23 jaar of ouder een hoger minimumloon dan iemand die jonger is, maar stukloon houdt in dat je een bepaald bedrag krijgt per krant die jij bezorgt. Dat betekent dat de krantenwijk die je loopt, een vast maandloon heeft, onafhankelijk van wie die wijk loopt.

En nee, een krantenwijk lopen op de naam van een ander, mag niet. Daarbij zou je dan waarschijnlijk zelfs mínder verdienen, want als het je enige baantje is, zou voor jou de loonheffingskorting toegepast worden, en bij je vader - aangenomen dat die nog ander inkomen heeft - niet. Het brutoloon zou dan gelijk zijn, maar op je eigen naam is het nettoloon dan hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Je vader moet dan aangenomen worden als bezorger.
Dit kan ook betekenen dat, indien van toepassing, de zorgtoeslag minder wordt, huursubsidie minder wordt, gekort worden op uitkeringen etc.
je verdient wel meer, maar het mag niet. ik heb zelf vroeger de krantenwijk van mijn zus overgenomen zonder dat te melden, zij werkte al langer en was ouder dus kreeg je er simpelweg meer voor. het is toen niet ontdekt, maar ik weet niet hoe dat vandaag de dag zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet tegenwoordig als je een krantenwijk neemt, laten zien wie je bent. Je moet formulieren invullen en je ID laten zien. Misschien kun je je vader overhalen om dat voor jou te doen, maar als ze dan elke keer jou die kranten zien halen val je door de mand.
Mijn ervaring met ochtendkranten, reclame en huis-aan-huiskranten is, dat het per stuk gaat en niet op leeftijd. je zou er dus geen baat bij hebben.
Integendeel, je vader zou er een hoop last van kunnen krijgen bij het invullen van zijn belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het doet voorkomen dat een ander het werk doet en dus ook het loon/vergoeding ontvangt en op zijn naam (BSNnummer) krijgt, dan zal die andere over dat jaar aangifte moeten doen en moeten bijbetalen. (omdat de inkomsten door de fiscus bij elkaar worden geteld en deze dan constateert dat er te weinig is ingehouden).
De netto-vergoeding kan dan in plaats van meer juist minder opleveren.
Afgezien van het aspect fraude door jou en de fictieve uitvoerder van het werk, is het ook het paard achter de wagen spannen.
Bedenk ook: Wie liegt moet veel onthouden!