Wie gaat voor? Collega X met lange loopbaan of collega Y die gehandicapt is?

Op een gespecialiseerde afdeling van een bedrijf werkt een team, waarin persoon X die veel ervaring heeft en een grote aanwinst is voor de afdeling, maar helaas lijdt aan allergieën.

Het bedrijf neemt deel aan een sociaal integratieproject waarbij een zeker percentage aan andersvaliden moet worden tewerkgesteld.

Rolstoelpatiënt (helemaal verlamd behalve het hoofd) mag de afdeling van persoon X vervoegen.
De rolstoelpatient kan echter enkel functioneren met behulp van zijn geleidehond. De hond en de rolstoelpatient zijn nooit gescheiden van elkaar.

Persoon X is echter zéér allergisch aan honden en zijn functioneren komt in het gedrang (hoesten, ademnood, jeuk, niezen en traanogen)

Beiden personen zijn NIET inzetbaar op een andere afdeling en kunnen evenmin veranderen van kantoor of werkplek.

Wat doe je hier mee ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Wat een goeie vraag!
Zoals je het beschrijft zijn alle alternatieven onderzocht en niet mogelijk bevonden. Een werkgever is verantwoordelijk voor het bieden van een gezonde en veilige werkplek en deze komt nu voor persoon X in het gedrang. Uiteindelijk zal er dan met de rolstoelpatient gesproken moeten worden. Uiteraard zijn jullie bereid om andersvaliden te laten werken en begrijpen jullie dat hiervoor hulpmiddelen nodig zijn. Indien door deze hulpmiddelen de gezondheid van andere medewerkers vermindert, moet er voor een andere oplossing gekozen worden. Omdat voor betrokken medewerker het werken zonder hond niet mogelijk is, betekent dit einde werk voor de andersvalide.
Is er een projectleider voor het sociale integratieproject? Bespreek dan de casus en de mogelijkheid tot werk elders, bij voorkeur in bijzijn van medewerker zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een bijzondere vraag en dan bedoel ik niet alleen de term 'andersvalide', die wel een beetje denigrerend klinkt.

Laten we ervan uitgaan dat het hier om gelijkwaardige mensen gaat en dat we ieders rechten dus in gelijke mate dienen te respecteren. Dan kan er wel een wens zijn (van het bedrijf) om iemand met een handicap te werk te stellen, maar dat kan de rechten van anderen natuurlijk nóóit beperken.

Natuurlijk moet allereerst gewoon het bedrijfsbelang prevaleren, dat is een normaal uitgangspunt. Daarnaast mogen mensen niet in hun veiligheid of welzijn beperkt worden. Als persoon X ergens werkt kun je zijn werkomgeving natuurlijk niet onprettig of onveilig maken, ik zou geen enkele reden kunnen verzinnen die dat rechtvaardigt.

Wanneer het bedrijf per se de rolstoelpatiënt te werk wil stellen, zullen ze de werkomgeving voor die persoon zó moeten aanpassen dat de zittende medewerker(s) daar geen last van hebben. Verbouwen dus, dat lijkt me de enige oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikipedia Mindervalide/Andersvalide
In de jaren negentig ontstaan diverse groeperingen die opkomen voor burgerrechten voor mensen met een handicap. Aanvankelijk zetten zij zich af tegen het medisch model dat invaliditeit waardeert. De term 'mindervalide' duidt dan ook niet zozeer op de lichamelijke of geestelijke beperking, maar op de veroordeling door de maatschappij tot minderwaardigheid. Andersvalide is een reactie op deze evolutie, en is eerder eufemistisch bedoeld, soms ook cynisch.