Is wiskunde B op havo moeilijker dan Wiskunde A op vwo?

Ik ga van vwo naar havo. Op vwo deed ik wiskunde A. Maar kan ik dan op havo wel wiskunde B?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Wiskunde A en B zijn twee verschillende soorten wiskunde. Of jij dat kunt hangt af van hoe goed je je best doet, je opdrachten bij houdt en hoe goed je docent het uitlegt.
Wat misschien ook wel belangrijk is: wat wil je na je havo gaan doen. Als je een (technische) opleiding wilt doen waar je wiskunde B voor nodig hebt, kun je dat natuurlijk het beste kiezen, anders moet je later nog een aparte cursus wiskunde doen om toegelaten te worden.

Wiskunde B wordt wel door veel mensen als een stuk moeilijker gezien dan wiskunde A. Zelf heb ik wiskunde A gedaan op de havo en doe nu wiskunde B en D op het hbo en dat gaat mij best goed af. Het verschilt dus per persoon. Wat ik heb ervaren: goed bijhouden en de lessen volgen en veel oefenen, dan komt het wel goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling op Tropicc

Het verschil zit hem in de onderwerpen en de mate waarin je deze onderwerpen verdiept. Bij wiskunde A gaat het vooral om het oplossen van verhaaltjessommen. Ook kansberekening en statistiek leer je bij wiskunde A. Wiskunde B is over het algemeen een stuk moeilijker. Het is een toepassing van exacte wetenschappen. Bij Wiskunde B werk je vanuit concrete vraagstukken, maar ga je dieper op de wiskundige theorie in dan bij Wiskunde A. Bij Wiskunde B leer je hoe je differentiequotiënten berekent en interpreteert en hoe je berekeningen uitvoert aan ruimtelijke objecten. Je leert hoe je verschillende standaardfuncties, zoals machtsfuncties, exponentiële functies, logaritmische functies en goniometrische functies hanteert en interpreteert. Het oplossen van eenvoudige vergelijkingen en ongelijkheden en afgeleide functies komt ook aan de orde.

Lees en bepaal zelf wat voor jou makkelijker/moeilijker is.