mijn arbeidscontract loopt deze maand af. Nu staat er: opzegtermijn de periode die tussen 2 loonbetalingen ligt kan wachten tot einde contract en weg?

Of moet ik nog 1 mnd doorwerken? ik heb een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (1/2 jaar)

Toegevoegd na 13 minuten:
Maar als ik nu een andere baan heb, waar ik volgende maand kan beginnen. Dan kunnen niet zeggen: je moet nog een maand doorwerken ofzo...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege op het eind van de genoemde termijn.
Dan geldt er geen opzegtermijn meer, niet voor de werknemer en ook niet voor de werkgever.
itsme
12 jaar geleden
Je zult nog wel wat vakantiedagen hebben? Je opzegtermijn lijkt een maand te zijn, maar als je contract echt afloopt, zou je in principe weg kunnen.

Je werkgever is meer met handen-en-voeten gebonden dan jij, en dient een eventueel aflopen van het contract op tijd te melden, anders gaat het stilzwijgend over in een contract voor onbepaalde tijd (of wat is afgesproken in het contract).

Andersom zou dat ook kunnen gelden, als het voortbestaan van het bedrijf in het gedrang komt bij jouw vertrek, maar dat lijkt me niet aan de orde.

Mijn tip: maak het bespreekbaar, je weet nooit wanneer je elkaar weer nodig hebt. Ze zullen je beslissing echt wel accepteren en laten gaan, maar als je als goede vrienden elkaar verlaat, kun je het bedrijf later nog eens als goede referentie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werkgever hoeft helemaal niets te melden als een contract afloopt. Als hij je de dag nadat het contract afloopt en jij vrolijk naar je werk komt, de toegang tot het bedrijf ontzegt, heb je geen poot om op te staan. Je hebt dan geen contract meer. Die stilzwijgende verlenging geldt alleen als je ná het einde van je contract doorwerkt en je baas niet direct zegt dat dat niet de bedoeling is. Andersom is de opzegtermijn in dit geval helemaal niet van toepassing. Het is niet netjes, maar je kunt de dag nadat je contract afloopt simpelweg niet op komen dagen dan sta je volledig in je recht.
Er staat een einddatum in je contract. De dag na die datum bestaat het contract niet meer, dus is een opzegtermijn ook niet meer van toepassing. Je kunt dus direct na einde contract weg.

Let wel op: als je ook maar één dag doorwerkt na die datum, is wettelijk gezien stilzwijgend een nieuw contract ontstaan met dezelfde voorwaarden als het oude contract, inclusief looptijd (dus weer voor een jaar als je oude contract voor een jaar was). Dan geldt de opzegtermijn weer wel!