Wat is het verschil tussen een fytotherapeut en een herborist?

Ik vraag me af welke opleiding het beste bij me past. Ik wil graag meer weten over de geneeskrachtige werking van kruiden, hoe je tincturen, zalven, lotions moet maken, maar ook de kweekwijze van deze kruiden. Welke van de twee komt daar dan het beste bij in de buurt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Het (niet enorm grote) verschil is dat een herborist meer 'aan de basis werkt'.
Een herborist zoekt/kweekt, verwerkt en verkoopt (eventueel) de kruiden en samengestelde middelen. Die opleiding zou je, gezien wat je wilt leren, meer passen denk ik.
Ik heb zelf opleiding fytotherapeut gedaan en wel geleerd hoe zalf, tinctuur, oliën etc te maken, maar wat de groeiwijze en plaatsen betreft was de kennis heel oppervlakkig. De opleiding was voornamelijk gericht op de geneeskrachtige kant.
Hoe en waar de planten groeien heb ik zelf uitgezocht en geleerd op mijn werk destijds bij een wilde plantenkwekerij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je verhelderende uitleg en inderdaad herborist is voor mij het meest geschikt ;-)