Hoeveel uren per week zit je bij een HBO voltijd studie werkelijk op school?

Moet je echt elke dag van half 9 tot 4 naar school toe of mag je ook veel dingen thuis doen op een HBO studie? hoeveel uren zijn dit dan per week dat je echt op school zit en ben je soms ook gewoon 1 of 2 dagen per week vrij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik volg een voltijd hbo opleiding en zit op werkdagen van half 10 tot half 5. Hiervan in 80% onderwijs en 20% groepswerk (zelfstandig, zonder docent)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt ook aan de opleiding, je zit meestal lange dagen op school, maar daar tegenover staat, veel weken waarin je weinig naar school hoeft.
Dit is niet te zeggen hoeveel uren per week, dat verschilt enorm per opleiding en school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of en hoeveel dagen je vrij hebt, is geheel afhankelijk van het soort hbo-opleiding dat je gaat volgen (voltijds, deeltijds, duaal) en de hogeschool die de opleiding aanbiedt. Gemiddeld heb je zo'n 17 contacturen per week bij een 'gewone' hbo-opleiding (voltijds, vier jaar). Je volgt hoorcolleges, werkcolleges, practica en trainingen. Naast deze verplichte contacturen moet met je dus ook nog met medestudenten bij elkaar komen voor groepsopdrachten en referaten. Het aantal uren dat je in totaal op school bent, loopt zodoende al gauw op tot 20 uur per week. Voltijds wilt zeggen dat je 40 uur per week ter beschikking moet zijn voor je opleiding. Je houdt dus nog zo'n 20 uur over voor zelfstudie. Op de hbo-opleiding social work hadden we zodoende maar zelden een hele dag vrij. Meestal had je iedere dag wel een paar uurtjes hier en daar. Als je wilt weten hoe de uren verdeeld worden bij de hbo-opleidingen van jouw keuze, kun je het beste contact opnemen met bijvoorbeeld de studieadviseur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe ook een HBO opleiding, zit drie dagen van 9 tot 16 uur en 2 dagen van 13 tot 17 uur op school.

Antwoorden (1)

Dit verschilt heel erg . Officieel is een studiejaar 1680 studieuren (dat is dus inclusief thuisstudie), en dat komt uit op ongeveer 40 uur per week. Maar in de praktijk ligt dat erg aan de student en de studie, en binnen de studie kan dat weer verschillen per semester of zelfs per week, in sommige gevallen zal je maar 8 uren per week college hebben, in andere gevallen zit je elke dag van 9 tot 5 op school.