Hoe noem je een stage plek voor 1 week op havo 4 niveau ?

Mijn dochter moet een stage plek zoeken voor 1 week, maar als ik zoek naar stage plekken zie ik alleen maar vanaf 3 mnd of langer.
Heeft deze stage plek geen andere naam zodat het makkelijker zoeken is, mijn dochter zit nu in havo 4

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Als de stage niet gericht is op beroepspraktijkvorming maar een algemeen, oriënterend karakter heeft, wordt dat wel aangeduid als een snuffelstage. Je hebt ze ook van één of twee dagen.

Verder bestaat/bestond nog de zogeheten maatschappelijke stage. (Helaas niet meer wettelijk verplicht vanaf schooljaar 2014-2015). Daarbij was het de bedoeling dat een leerling minimaal 30 uur stage liep als vrijwilliger bij een niet-commerciële instelling.
Computoon
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik geloof dat ik dat niet erg vind. Iemand wettelijk verplichten vrijwilligerswerk te doen vind ik niet kunnen, ook niet bij een jongere. Daar mag best iets tegenover staan. Ik kon op mijn middelbare school kiezen of een week naar een gehandicapten boerderij om daar te helpen renoveren of een fiks werkstuk maken. Ik heb gekozen voor het renoveren omdat ik dat leuk vind/vond maar ik snap het ook als iemand dat niet wil doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb te horen gekregen dat het Maatschappelijke stage is.

Andere antwoorden (1)

Snuffelstage het dat. Overigens heeft het afgaan van vacatures daarvoor totaal geen zijn. Bedrijven kunnen niks met een zo'n stagair (i.t.t. gewone stagiaires). Je kan het beter het bejaardenhuis in de buurt vragen of zeer nog vrijwilligers zoeken en aangeven dat het om een snuffelstage gaat. Dan kan ze waarschijnlijk een verklaring meekrijgen dat ze daar een "stage" heeft gelopen. Op vacaturesites e.d. ga je het niet vinden, bij maatschappelijke instellingen is een snuffelstagair soms nog en handig hulpje, in commerciële instellingen niet. Advertenties kosten soms wel duizenden euro's dus dat vind je ook niet op die grote (soms) dure sites.

Vanuit het oogpunt van een snuffelstage, waarom zoek jij een stage voor je dochter? Laat haar lekker zelf bellen en "solliciteren", anders in ondermijn je deels de bedoeling van zo'n stage.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haar school heeft gezegd dat ouders mee moeten zoeken, of in ieder geval ouders mee kunnen helpen met zoeken of een plek weten. En een stage wat ze later wil worden. Ze kan zo werken/stage lopen bij ons in het verzorgingshuis in de verzorging maar ze mag niet stage lopen waar ouders werken. En dat is ook noet een vak wat ze later wilt worden. Ze wilt op Schiphol werken of de Journalistiek in of iets in die richting. Snuffelstage heeft ze op de lagere school gedaan .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is alsnog een snuffelstage (je kan het eventueel een meekijkstage noemen, maar dat is verwarrend want een meewerkststage is iets totaal anders, maar klinkt bijna hetzelfde). De Havo leidt immers ook niet op tot een beroep, dus een echte stage kan het niet zijn. Bovendien duurt het inwerken van een stagiar doorgaans meer dan week ;) Overigens, dat soort "stages" ga je ook niet in advertenties of op sites vinden, simpelweg omdat het bedrijven niks oplevert en ze heel veel geld kost (begeleiding, aansprakelijkheid voor ongevallen voorkomen en etc., mini-contractje (is wel nodig, anders heeft het stagebedrijf een probleem met de inspectie) en etc.). Wat je kan doen is een bevriende journalist bellen (of iemand die op Schiphol werkt) en vragen of een keer mee mag lopen met hem/haar. Bedrijven zullen dit soort stages simpelweg niet aanbieden als je daar niemand kent (kost tijd en geld, levert niks op), ook is een week net te lang voor een verlengde rondleiding of iets dergelijks. Overigens snappen ik scholen niet wat dit soort dingen betreft. Bedrijven hebben er vaak geen tijd en het levert de leerlingen niet zo denderend veel, want in 4 havo weten de meeste mensen echt niet waar ze later belanden (omdat de dromen, alle mensen die iets anders bewerken kunnen dan nooit verklaren waarom mensen zo vaak van studie switchen (niet alle de moeilijkheid speelt een rol)). Het biedt hooguit inzicht in waar ze niet willen belanden. Dan hadden ze beter de maatschappelijke stage (waar Computoon naar verwijst) kunnen gebruiken, dan kan het nog wat opleveren voor zowel de leerling als de instelling waar ze stage lopen.
Alleen al de indicatie dat ouders moeten helpen, zegt genoeg. Een maatschappelijke stage (bij een bejaardenhuis of iets dergelijks) is te regelen (door de leerling in kwestie), in het bedrijfsleven een stuk moeilijker. De school geeft niet echt een denderend voorbeeld af zo....
Maatschappelijke stage klinkt nu een heel stuk beter ....