Kan ik als 17-jarige vroegtijdig stoppen met mijn HAVO opleiding?

Ik ben net 17 jaar en heb rond mei 2013 mijn VMBO-TL diploma gehaald. Omdat ik nog niet wist welke vervolgopleiding ik wilde gaan doen heb ik gekozen om HAVO 5 te doen in 2 jaar tijd.

Ik dacht dit makkelijk te gaan halen maar weet nu al dat dit niet mijn plek is. Het niveau is duidelijk te hoog en de lage cijfers die ik tot nu toe behaald heb zijn ook niet echt motiverend. Ik doe alsnog goed mijn best maar omdat ik ook zeer snel overspannen raak kan ik niet meer van mezelf vragen als dat ik nu al doe.

Nou is mijn vraag of ik dus vroegtijdig kan stoppen met mijn HAVO opleiding en zo ja, wat de eventuele mogelijkheden zijn. Aangezien ik toch nog leerplichtig ben tot ik 18 jaar ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, je kunt je uitschrijven bij de Havo en je bijvoorbeeld inschrijven bij een MBO opleiding, daar kun je een beroepsopleiding doen in de richting waar je interesse ligt. Bespreek dit eens met je ouders en je mentor, je mentor kan je helpen een goede keus te maken. Ook kan hij/zij je helpen met het juiste niveau voor jou te vinden, er zijn MBO opleidingen waar je grotendeels op school zit, maar ook MBO opleidingen waar je 1 of 2 dagen naar school gaat en de rest van de week werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je mag niet stoppen zomaar want je bent leerplichtig tot er een startkwalificatie binnen is. Je kunt nu niet inschrijven bij een mbo opleiding en dan tot de zomer gaan werken. Je kunt alleen stoppen als je ergens anders wordt aangenomen bij een mbo opleiding bijv.