Welke opleiding moet je volgen om bij de dierenambulance te gaan werken?

Ik zit in 5 havo en ik wil graag een baan met dieren later. Geen dierenarts of diergeneeskunde, want dat is niet helemaal mijn ding. Ik zat al te denken aan dierenfysiotherapeut, maar dan moet je eerst 3 jaar gewoon fysiotherapie doen. De SPCA (amerika) vind ik geweldig en dat doet me denken aan de dierenambulance, maar ik weet niet welke opleiding je daarvoor moet doen. Alvast bedankt! En als je nog andere leuke banen weet, laat het me weten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Ik heb bij de dierenambulance gewerkt.
Echt heel erg leuk!!
Maar.....het is bijna allemaal op vrijwillige basis.
Alleen onze manager kreeg betaals en zij werkt op kantoor.
Dus niet op de auto.
Het is onwijs mooi en goed werk maar je verdient niks.
En je hebt ook geen opleiding nodig
Sommige vrijwilligers deden wel een opleiding Dierenverzorging, maar vele anderen niet.
Meeste mensen (waaronder ikzelf ook) deden het werk omdat ze van dieren houden en geen betaalde baan hadden of konden doen ivm ziekte.
Er waren ook stagiares, zij liepen weken of maanden mee om ervaring op te doen voor andere "dieren" banen.

Als vrijwillger dus perfecte baan voor weinig uur in de week, maar je kan er niet je brood mee verdienen helaas.

Succes :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja. Bij ons kreeg je wel leuke cursussen of thema avonden om van te leren.
Leren over alle dieren en hoe ermee om te gaan in diverse omstandigheden.
Erg leuk en leerzaam.

Toegevoegd na 5 minuten:
En inderdaad vele vogels ophalen.
Maar de keren van honden en katten is mooi.
Als ke ze terug brengt na weken van vermissing.
Maar helaas heb je ook veel overleden dieren en daar moet je tegen kunnen.
Want ze zijn niet altijd meer "intact" zeg maar.
Ik heb ook een keer een Potvis gehad, een zeehondje, een vosje.
Bijzondere levende vogels.
Naar dierenartsen voor leuke dingen maar ook om een beestje in te laten slapen.
Of zakken met overleden dieren op te halen.
Dieren naar crematorium brengen
Of helpen bij een brand en een huisdier moet geholpen worden.

Ja vele vogels....maar echt niet alleen vogela hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het gros van de mensen die bij de dierenambu werken is vrijwilliger.
zo werken wij met 45 vrijwilligers, en 1 betaalde kracht.
als de ambu al geld heeft voor een betaalde kracht, dan zullen ze eerder iemand vragen die al een tijd ervaring heeft, tenminste dat is mijn ervaring.

een cursus dieren-ehbo is handig, maar veel leer je al doende: nieuwelingen worden hier ingewerkt door een ervaren kracht.
zelf heb ik de opleiding van de sophia stichting voor dierenambulance medewerkers gevolgd, maar dat is lang geleden, geen idee of dat nog bestaat.

en verkijk je niet op die amerikaanse programma's: het is lang niet altijd spectaculair.
vaak ben je gewoon bezig vogeltjes op te halen, of mensen te vervoeren van en naar de dierenarts.
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
http://www.sophia-vereeniging.nl/nl (Sophia leeft nog steeds!) Plus
Rieneke1
11 jaar geleden
ja, gelukkig leven ze nog :)
maar de opleiding doen ze zo te zien niet meer; ze geven alleen een ehbo handboek uit. dank , ook andere plussers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rieneke: plus; wordt zo'n cursus aangeraden of vereist voor vrijwilligers ? ( vergoedt het asiel dan de kosten? )
Rieneke1
11 jaar geleden
jodokus, het asiel heeft hier niets mee te maken.
ehbo is niet vereist, je leert in de praktijk. dank voor de plus!
Voor het werk op een dierenambulance heb je alleen dieren-EHBO nodig.

Echter als ik jou vraag lees denk ik dat jij beter richting dierenpolitie of nVWA (nieuwe voedsel en waren autoriteit) kunt gaan denken, dan kan je ook veel doen voor dieren.