kan je ontslag krijgen als je 6 weken in de ziektewet moet omdat je plastische chirurgie moet laten toepassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

Als je 'in de ziektewet loopt' kun je nooit ontslagen worden. Althans het mag niet.
11 jaar geleden
Nee dit mag niet of je moet een 0 uren contract hebben?
Kijk even je contract na,is het een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd want als het voor bepaalde tijd is en het loopt bijna af,dan kan het mogelijk zijn dat de werkgever je contract niet verlengd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook met een 0 uren contact mag dit niet, als je regel matig werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat klopt,maar degene krijgt dan niets uitbetaald omdat de vraagsteller niet opgeroepen zal worden dus wordt het in de ziektewet via het uwv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dat klopt niet, als je regelmatig werkt bouw je dezelfde rechten op als iemand met een contact voor een bepaald aantal uren.
Stel je hebt een 0 uren contract en je word ziek, dan wordt er gekeken naar de laatste 3 maanden dat je hebt gewerkt en daarop wordt je ziekte uitkering uitbetaald, gewoon door de werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij uitzendbureau's wel dus ik denk dat dit anders in elkaar zit als je bij de werkgever zelf in dienst bent.
Als je een 'gewone' arbeidsovereenkomst hebt met een werkgever kom je niet in 'de ziektewet' als je in een ziekenhuis terecht komt en gedurende de herstelperiode daarna.

Als sprake is van ziekte ("niet kunnen werken om lichamelijke of psychische redenen") is de werkgever verplicht tot loondoorbetaling. Je hebt het echter over plastische chirurgie. Als sprake is voor een operatie 'om mooier te worden', is geen sprake van ziekte. Je zult dan gewoon betaald (vakantie)verlof of onbetaald verlof moeten nemen, zowel gedurende de operatie als in de herstelperiode daarna.

Mocht je na de 'ligtijd' in het ziekenhuis en de benodigde herstelperiode daarna ziekteverschijnselen krijgen, dan is sprake van 'ziekte' en geldt de loondoorbetalingsplicht.

Ontslag zou je kunnen krijgen als je 'zomaar' wegblijft. Of vakantie 'neemt' voordat deze is toegekend. Maar in de regel gaat er dan wel een duidelijke waarschuwing van de werkgever aan vooraf.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Bij ons in het bedrijf wilde een collega in de ziektewet omdat ze een borstvergroting liet uitvoeren ....
Ze kreeg te horen dat ze onbetaald verlof kon opnemen ...
Nee!!
Zelfs de uwv betaald gewoon uit bij plastische chireurgie als ziekte wet.
Als het medisch noodzakelijk is mogen ze echt niet moeilijk
Doen!!'

Ik heb net een buikwandcorrectie en in maart een borstverkleining.
Anders even je arts een brief laten schijven dat het medisch noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buikwand is net 5 wk geleden gebeurt. Toenvallig liep mijn contract af dus ziektewet is geregeld door uwv. Maar deze doen echt niet moeilijk: ze zeggen als het medisch noodzakelijk is dan heb ke gewoon RECHT op ziekte wet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"als het medisch noodzakelijk" Daar zit dan meteen de kern. De meeste plastische chirurgie is niet medisch noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij twee keer wel dus grote kans dat deze vraagsteller dit ook heeft!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou die veronderstelling klopt natuurlijk niet @2cauli...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat je zonder dat je het weet niet iets mag bedenken.
Dus daarom ga ik daar vanuit.
Anders weet ze/hij het zelf wel, denk voldoende info. Jij hebt gelijk overgens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als het medisch noodzakelijk was geweest de vraagsteller DAT er wel bij had gezet! Overigens heb je het dan over een buikwandcorrectie en ga je niet zo vaag praten over plastische chirurgie.
Zolang het niet cosmetisch is en noodzakelijk is (medisch / psychologisch) mag je baas je niet ontslaan. Tenzij je hier voor afspraken heb gemaakt met je baas over de periode waarin het zou gebeuren of je heb verzuimd dit tijdig te melden. Dan zou het ontslag aangezecht kunnen woorden.

Als je ontslag krijgt en je ben het er niet mee eens kan je het altijd aanvechten. Als je rechtsbijstand heb dan kun je hun altijd voor advies en juridische ondersteuning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontslaan mag waarschijnlijk wel als je erover hebt gelogen, misschien bedoelt vraagsteller dat?
Het antwoord is ligt het feit dat het feit "chirurgie moet laten toepassen" en dat je na de chirurgische ingreep 6 weken niet instaat bent wegens medische reden het werk uit te voeren. Ik vind plastische chirurgie nogal persoonlijk en passend in de prive sfeer die je niet gaat delen met je werkgever. Zo is krijgen en plannen van kinderen ook iets dat je thuis doet en zonder de werkgever.

Wel kan een werkgever je ander werk geven dat je wel uit kunt oefenen. En ook dien je telefonische bereikbaar te zijn. Meestal wil een werkgever de oorzaak weten van de reden waarom je in de ziektewet zit, maar in het geval van plastische chirurgie zou ik wel melden dat je op de wachtlijst staat voor een chirurgische ingreep, maar niet aan welk lichaamsdeel. Tegenover een bedrijfsarts kun en moet open kaart spelen, maar deze is gebonden aan medische beroepsgeheim en zal alleen mogen melden hoe lang je afwezig bent van de arbeidsplek.
Als je werkgever voldoende tijd geeft om vervanging te regelen, dan zal van eventueel ontslag geen sprake zijn.