Als je ziek bent van een prive gebeurtenis, waarom val je dan niet in de ziektewet?

Er is een gebeurtenis prive, waar je zo van overspannen raakt dat je niet kan werken. Je raakt depressief en ziek van de situatie. Het word genoemd ziek van een maatschappelijk probleem. Dus je valt niet in de ziektewet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Extra toevoeging is dat de werkgever hier niet om heeft gevraagd, de werknemer even min. En dat als de maatschappelijke problemen opgelost zijn het ziektebeeld ook zal verdwijnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je echt de diagnose depressie gekregen of voel je je gewoon neerslagtig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben overspannen verklaart waarnaast ik in een depressie geraakt ben. De arts heeft mij geen medicatie voorgeschreven, had zo zijn redenen. De bedrijfsarts zegt dat de huisarts geen behandeling heeft voorgeschreven terwijl ik onder controle liep bij hem en maatschappelijke hulp kreeg. Depressie zit trouwens in de familie en is een dagelijks gevecht zoals ik dat noem, je leert er goed mee omgaan. Het is voor mij dus niet iets nieuws. de bedrijfsarts noemde mij emotioneel maar niet overspannen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de diagnose is gesteld, lijkt mij dat je gewoon recht hebt op de ziektewet. volgens mij heeft de arbo arts zelfs alleen een adviserende functie. de reden dat vroeg om de diagnose was trouwens omdat veel mensen na 1 week neerslachtigheid(of zelfs 1 dag!) al zeggen dat ze depressief zijn. duidelijk bij jou niet hetgeval. in ieder geval sterkte!

Antwoorden (8)

Als je depressief bent door welke oorzaak ook en de arts vindt het beter dat je rust neemt is het gewoon ziektewet
13 jaar geleden
Als je depressief verklaart bent val je onder de ziektewet, reden maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap het ook niet

Depressie is een hele zware en vervelende ziekte, oorzaak mag nooit een reden zijn om niet in de ziektewet te vallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je griep krijgt of een blessure krijgt heeft de werkgever er ook niet om gevraagd. Daar is hij als het goed is voor verzekerd. Het kan wel zijn dat je naar een bedrijfsarts moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Dit is het oordeel van de bedrijfsarts.
Dit klopt niet/ mag niet.
Als jij ziek word, kan de werkgever je vervroegd laten oproepen bij de arbodienst.
De arbodienst geeft advies over jouw ziekte(percentage).
En als hier iets uit komt, waar je t niet mee eens bent, kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV.
Laat je dus niet misleiden door werkgever of wie-dan-ook.

(mijn vriendin werkt bij een arbodienst)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bedrijfsarts beoordeeld of je wel of niet kan werken en als je klachten hebt waardoor je niet kan werken ben je ziek voor je werk.
Het enige wat telt is dus of jouw klachten ervoor zorgen of je wel of niet kunt werken.

Zegt jouw werkgever of de bedrijfsarts wat anders? Vraag dan een second opinion aan bij het UWV. Ik zet de link erbij. Zij kunnen het oordeel van de bedrijfsarts overrulen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ziek bent, of depressief, kun je niet werken. Wat van belang is, is dat je er alles aan doet om weer beter te worden. Het lijkt uit je verhaal alsof het buiten jouw invloed ligt. Dat zal niet worden geaccepteerd. Je zal dan iets moeten doen met de manier waarop jij er mee omgaat.
Het is jouw beleving van wat er gebeurt en dat maakt dat jij je voelt zoals jij je voelt. Daar kun je dus wel aan werken.

Laat je hierbij helpen door een specialist, psycholoog of coach zodat je weer grip krijgt op je eigen leven en beleving.

Succes en het gaat je lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een psychische ziekte is net zo goed een ziekte als een fysieke ziekte. Dat onderscheid mag niet gemaakt worden. Om een gebroken been heeft ook iemand gevraagd, maar dan mag je wel thuisblijven?? Vreemd; ziek is ziek en ik hoop voor jou dat je ook inderdaad geneest. Want ook psychische ziekten kunnen chronisch blijken te zijn.