Kan mijn werkgever mij verplichten tot zondagwerk?

Mijn planner deelde mij vrijdagavond 18.00 uur mede, dat ik zondag moet werken.
Ik moet zondag 14.00 uur bellen, en dan krijg ik te horen hoe laat mijn dienst begint.
Dat ik een (voor mij belangrijke) afspraak heb, is niet zijn probleem geeft ie aan.

Ik heb GEEN probleem met af en toe in het weekend werken, wel in de handelswijze.
Ik zit in loonschaal D5.
Kan mijn planner (cq werkgever) mij verplichten om mijn afspraken af te zeggen?
DWZ, dat ik dus geen afspraken meer voor vast kan maken in het weekend, aangezien mijn baas vind dat ik op korte termijn te horen krijg of ik moet werken.
Het is ook al voorgekomen dat ik vrijdagavond rond 18.00 uur te horen kreeg dat ik de zaterdag moest werken.

In het CAO boekje vind ik hier niks over.
Wie weet wat te doen?
Als ik zondag niet ga, is het werkweigering, en dat kan me mijn baan kosten.
En de baan is leuk, alleen de korte tijd waarin meegedeeld word dat ik het weekend moet werken, is dus het enige nadeel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet erg handig om je e-mail adres openbaar te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom denk je dat het een hotmail adres is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zat mensen die een hotmail adres hebben als hoofd e-mail adres. Even melden kan nooit kwaad. :)

Antwoorden (4)

Ja, je werkgever kan je verplichten tot zondagwerk als dit in jouw contract is opgenomen. Maar eigenlijk vraag je in je toelichting wat een redelijke tijd is tussen de oproep voor een dienst en de start van deze dienst.
Dit is inderdaad niet in alle CAO's vastgelegd. Ik weet niet in welke branche je werkt, maar veel werkgevers werken met maandroosters (of langer!) die minimaal een maand voor ingang van het rooster worden gecommuniceerd. Dit stelt de werknemer ook in de gelegenheid privé afspraken te kunnen maken. De situatie die jij beschrijft is niet netjes, maar ik kan uit je verhaal niet opmaken of dit structureel gebeurt. Het is nu 2 keer gebeurd en dat kan te maken hebben met onvoorziene omstandigheden op het werk. Als goed werknemer geef je dan gehoor aan deze oproep. Indien het structureel voorkomt, zou ik je willen adviseren (op een rustig moment) een gesprek aan te gaan met de planner/leidinggevende en uit te leggen dat je geen enkel probleem hebt met het werken in de weekenden, maar dat je graag de tijd krijgt om e.e.a. te regelen. Meestal kom je er dan wel uit, mocht dit niet het geval zijn dan kun je je laten adviseren door het juridisch loket of eventueel je rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat we in een tijd van 24 uurs economie, waarin de CAO s niet hebben voorzien -gecombineerd met een dreigende schaarste aan werk, allemaal een beetje soepel moeten zijn. Met een VVD in de regering is de zondagsrust ondergeschikt gemaakt aan de markt.
Dus anders stemmen, volgende keer.

Voor het sociale leven van de werknemer is de 24 uurseconomie verwoestend. Maar daar wordt niet aan gedacht.

Kortom: volgens de letter van je CAO moet je werkgever eerder zeggen dat je moet werken, maar ik zou het deze keer wel doen, maar vragen of hij het de volgende keer eerder wil zeggen.
Tijden veranderen.

Recht hebben is niet altijd recht krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vindt de Ondernemingsraad of je vakbondsafgevaardigde hiervan? Ga daar eens info inwinnen, daar zijn ze voor (of zijn die er niet?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het werkgever heeft geen recht buiten jou rooster zonder jou vragen op zondag inroosteren...soms op zondag werken is normaal maar als je wil niet op zondag werken dan werkgevers heeft geen recht jou duwen op zondag is altijd werkers wie wellen werken en mensen wie hebben 32-36 uur contract of werkers wie hebben ze aangemeld allen op wekeend werken