Zoon propedeuse niet gehaald in de eerste 2 jaar HBO. Heb nu een negatief studie studieadvies gekregen. Hoe kan hij zijn propedeuse alsnog halen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ik ga er even vanuit dat het hier om een zogenaamd negatief bindend studieadvies gaat. Een negatief studieadvies is wat anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bindend_studieadvies#Negatief_studieadvies

Een negatief bindend studieadvies (BSA) mag alleen gegeven worden als voldaan is aan de vijf eisen in de bron.

Het houdt het volgende in: 'Dit komt op het volgende neer: de student krijgt tegen het eind van zijn eerste jaar (in dit geval tweede) een studieadvies van de instelling waaraan hij studeert en moet dat advies verplicht opvolgen indien dat negatief is.
Dat wil zeggen dat de student bij een negatief bindend studieadvies de opleiding het jaar daarop aan deze instelling niet kan hervatten, ook niet als deeltijdstudent of extraneus. Andere opleidingen waar dezelfde propedeuse voor nodig is zijn ook niet meer mogelijk aan deze instelling.

Daar is weinig aan te doen, het enige wat nog mogelijk is is een gesprek aanvragen met de studieadviseur en als dat niets oplevert kun je nog in beroep gaan:

"Oneens met het advies?
Als de student een bindend studieadvies heeft ontvangen en het niet eens is met deze beslissing, kan de student een gesprek hierover aanvragen bij de studieadviseur. Als de adviseur de student niet kan helpen, kan de student in beroep gaan tegen de beslissing bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).
Als er haast bij een bepaalde beslissing is, omdat de student bijvoorbeeld wel al wilt kunnen beginnen met het tweede jaar, kan er een voorlopige voorziening aangevraagd worden. Het aanvragen hiervan is alleen mogelijk tegelijk met een beroepschrift, of als er al een beroepschrift is ingediend, en zorgt ervoor dat de voorzitter van het COBEX snel een tijdelijke uitspraak doet waar beide partijen zich aan moeten houden tot de definitieve beslissing is genomen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de student niet tevreden bent met de uiteindelijke beslissing van het COBEX. In dat geval kan de zaak nog voorgelegd worden aan een civiele rechtbank of aan een administratieve rechter. In die gevallen moeten griffierechten betaald worden, die de student weer terugkrijgt indien hij gelijk krijgt van de rechter."

Verder is er weinig meer aan te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan een propedeuse als nog halen op een andere studie.