Kan je een goede baan vinden met een mbo diploma?

Mijn ouders zeggen namenlijk dat ik geen goede toekomst krijg als ik niet naar het HBO gaat. Maar een niveau 4 mbo diploma is toch ook goed genoeg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (6)

Ja, natuurlijk. Mijn beide zusjes en beide schoonzusjes hebben ook hun MBO-diploma gehaald. 2x woninginrichting en design, een medisch secretaresse en een facilitair dienstverlener.

Ze kunnen nu prima een baan vinden. En een die ze leuk vinden. Dat is belangrijker dan een baan waar je niet op je plek bent maar veel verdient.
Dus natuurlijk kan je met een MBO-opleiding een goed diploma halen en een goede toekomst krijgen. Het belangrijkste is dat je iets doet waar je plezier in hebt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh en als je geen goede baan zou kunnen vinden met een MBO-diploma waren er vast ook niet zoveel mensen die voor een MBO-diploma studeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw ouders zullen niet kunnen aantonen dat HBOrs veel minder werkloos zijn dan MBO'er.
Veertien procent van de mbo'ers met een theoretische leerweg was eind 2012 werkloos. Een jaar eerder was dat nog elf procent. Van de hbo'ers zit negen procent zonder werk, een stijging van twee procentpunt.

Het maakt vooral verschil in welke richting je bent opgeleid. Voor de zogenaamde bèta's is het makkelijker om werk te vinden dan voor alfa's, die taalvaardigheid als sterk punt hebben. Afgestudeerd in Nederlandse taal en cultuur? Het is moeilijk om een baan te vinden die aansluit bij de opleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt aan de richting, er zijn momenteel heel wat mbo opleidingen die je opleiden tot werkloosheid. Bijv alles met 'iets met dieren' maar er zijn ook hbo opleidingen die je opleiden tot werkloosheid.

Je kunt dus een MBO4 opleiding vinden met gegarandeerd werken maar ook een HBO opleiding waarmee je zo achter de kassa van de appie kan.

In de techniek zit je altijd goed, zowel op MBO als op het HBO.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe is een mbo-diploma voor zeer veel vakken voldoende.

Economisch gaat het op dit moment wat moeilijker en het aanbod van werknemers is (veel) groter dan de vraag. Het gevolg daarvan is, dat werkgevers soms liever een hbo'er kiezen dan een mbo'er die hetzelfde kan. "Meer diploma voor hetzelfde geld'. Op die manier worden mbo'ers verdrongen.

Verder speelt nog een rol dat wanneer je nog jong bent het veel gemakkelijker is om in de 'flow' van leren te blijven dan wanneer je op latere leeftijd (wanneer je misschien een relatie en een gezin hebt) alsnog verder zou moeten leren.

Het advies zou dan kunnen zijn: leer verder, ook al heb je het 'hogere' diploma strikt genomen niet nodig om het werk te kunnen doen wat je wil gaan doen. Dan laat je ook zien aan een werkgever dat je doorzettingsvermogen hebt.
Computoon
10 jaar geleden
je ouders zijn niet voor niets ouder( ze zijn opgegroeid met dit idee; zie plaatje). Ze kunnen niet meer oordelen over wat er wel en niet mogelijk is voor jouw generatie( de eerste ooit met onbeperkt gratis toegang tot meer informatie dan je ooit kan verwerken. Er zijn genoeg self made mensen die nooit hun school hebben afgemaakt! Duurt vaak langer maar dan heb je het ook zelf gedaan. En natuurlijk is niveau 4 mbo genoeg..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je voor de juiste richting kiest is dat zeker wel mogelijk. Mbo'ers hebben de meeste kans op een baan als ze gaan voor procestechniek, waarbij ze leren machines te besturen. Bijna alle afgestudeerden in procestechniek krijgen snel een vaste baan aangeboden en de startsalarissen zijn er goed. Ook in de scheepvaart en de operationele techniek liggen de banen haast voor het oprapen.

Een minder goede kans op de arbeidsmarkt maken mbo'ers die opleidingen in de automatisering of de toerisme- en reisbranche volgen. Een kwart van de afgestudeerde studenten automatisering is werkloos en uiteindelijk vindt maar de helft een baan in de eigen studierichting. In de reisbranche ligt de werkloosheid wat lager, maar nergens is het startsalaris zo laag als daar.
Amadea