Hoe leer je heel goed scheikunde?

Ik zit op 3 vwo. Dit is het eerste jaar dat we scheikunde hebben en ik vind scheikunde leren best lastig. Steeds als ik denk dat ik het snap, alles goed heb geoefend en de theorie goed ken haal ik steeds maar weer een onvoldoende, wat ik dus heel vervelend vind en ik wil nu echt een heel goed cijfer halen. Weet iemand wat ik nu zou kunnen doen?
(voor als het belangrijk is natuurkunde en wiskunde vind ik juist heel makkelijk)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet dat dit al eens eerder is gevraagd, maar ik wil wat meer informatie hoe ik het zou kunnen aanpakken. Ik hoop dat jullie mij begrijpen, want ik vind het helemaal niet leuk dat ik geen goede cijfers voor scheikunde haal.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een eerste tip is om een willekeurige uit de toets te onthouden en te googlen. De meeste docenten zijn lui en stelen toetsen van internet. (als zij niet niet van internet stelen, kon jij het niet doen; gelegenheidstheorie) Daarnaast kan je proberen een bijles docent te huren? Voor rond de 30 euro per maand vind je ze gemakkelijk online.

Wat ook belangrijk is, is herhalen herhalen herhalen herhalen! Een van de belangrijkste dingen. Dus maak zelf bijvoorbeeld een samenvatting en blijf deze lerend herhalen. Begin op tijd!

Scheikunde is een echt bètavak; heel erg vergelijkbaar met natuurkunde (alhoewel er op de middelbare school niet zo'n nadruk wordt gelegd op rekenvaardigheden). Aangezien natuurkunde je goed afgaat, zou je scheikunde ook moeten kunnen beheersen. De eerste stap is om de theorie te begrijpen (dat is dus iets anders dan uit je hoofd kennen). Niet eindeloos samenvatten dus; dat doe je maar bij geschiedenis. Bij scheikunde is het heel erg belangrijk dat je de theorie toepast in opgaven. OEFEN dus veel met opgaven uit het boek. Sla niks over, doe de diagnostische toetsen en zoek op internet naar meer oefenopgaven. Alles maken wat je kunt vinden. Nog veel belangrijker is de reflectie op de gemaakte opgaven. Hievan leer je het meest. Kijk iedere opgave direct na en probeer in te zien wat er verkeerd ging, waarom je deze fout maakte en hoe het dan wel moet. Schrijf dit eventueel op en denk er voor het slapen gaan nog even aan. Toegevoegd na 28 minuten: Het zal ongetwijfeld voorkomen dat je tegen vragen oploopt die vooral te maken hebben met parate kennis. Het zal voor zich spreken dat je de formules van een aantal belangrijke verbindingen uit je hoofd moet gaan leren. Puur stampwerk, net als bijvoorbeeld de woordjes bij Engels. Dat mag geen probleem zijn als je in 3VWO zit.

Als je wat goegelt met scheikunde, les en het thema dat je zoekt vind je allerlei uitleg. Het kan soms heel handig zijn om hetzelfde nog eens net iets anders uitgelegd of voorgerekend te krijgen. Zie bijvoorbeeld de vele vids op het scheikundekanaal: http://www.youtube.com/user/scheikundelessen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100